Volvos elektriska lastbil får 30 mils räckvidd

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I förra veckan presenterades Volvos helt elektriska sopbil, byggd på nya modellen FL Electric. Så här ser Volvos satsning på el ut framöver.

Volvo FL Electric är tänkt för bland annat distribution och soptransporter i stadstrafik. Och försäljning och serieproduktion av den nya lastbilen startar redan nästa år.

– Vi är oerhört stolta över att presentera den första i raden av helelektriska Volvo-lastbilar, redo för reguljär trafik. Nu gör vi det möjligt för städer som eftersträvar en hållbar stadsutveckling att dra nytta av de fördelar som elektrifierade lastbilstransporter ger, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson, i en kommentar.

Elektrifierade transporter ger inte bara mindre avgaser i staden. Eftersom de är tystare blir det också möjligt att flytta transporter till natten, vilket ger en avlastning av gautnätet under dagarna. Volvokoncernen för redan en dialog med städer och kommuner för att se över regleringar och lagstiftning med syfte att möjliggöra en förflyttning av godstransporter från dagtid till kvällar och nätter.

Volvo noterar också ett stort intresse för eldrivna lastbilar på marknaden. Många potentiella kunder har frågor kring vilka möjligheter den nya tekniken skapar och hur den kan komma att påverka deras verksamhet, skriver Volvo Lastvagnar ett pressmeddelande.

– För att göra övergången trygg och smidig kommer vi att erbjuda helhetslösningar som utgår från varje kunds behov av körcykler, lastkapacitet, tillgänglighet, räckvidd och andra parametrar. En lösning kan omfatta allt från ruttanalys och batterioptimering till servicetjänster och finansiering. Volvo Trucks har också ett väl utvecklat samarbete med flera leverantörer av laddningsutrustning. Målet är som alltid att ge kunderna en hög tillgänglighet och produktivitet, säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar.

Inom Volvokoncernen finns det redan erfarenhet av elfordon. Lastvagnars systerföretag Volvo Bussar har sålt över 4000 elektrifierade bussar sedan 2010.

– Av erfarenhet vet vi hur viktigt det är att städer, energibolag och fordonstillverkare samarbetar för att en storskalig elektrifiering ska komma till stånd. Med klara incitament, gemensamma standarder och en långsiktig strategi för stadsplanering och utbyggnad av laddinfrastruktur går processen betydligt snabbare, säger Jonas Odermalm.

FAKTA Volvo FL Electric

Helt eldriven lastbil för distribution, soptransporter och andra uppdrag i stadstrafik med högsta totalvikt på 16 ton.

  • Drivlina: Elmotor med 185 kW (252 hk) maxeffekt / 130 kW (177 hk) kontinuerligt effektuttag, växellåda med 2 växlar, kardanaxel, bakaxel. Maximalt vridmoment elmotor 425 Nm.
    Maximalt vridmoment bakaxel 16 kNm.
  • Energilagring: 2 -6 litiumjonbatterier med totalt 100-300 kWh.
  • Räckvidd: Upp till 300 km.
  • Laddning: AC-laddning via elnätet (22 kW) alternativt snabbladdning via CCS/Combo2 för upp till 150 kW.
  • Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier; snabbladdning 1-2 tim, nattladdning ca 10 tim. Avser 6 batterier.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bosch ska elektrifiera budbilarna

Regeringen utreder järnvägsunderhållet

Vill föra över verksamheten från Infranord till Trafikverket.

“Vi är stolta över vår relation”

Svenska Handheld förlänger storkontrakt med världens största paketleverantör.

Jobb & Karriär
Transportstyrelsen får överdirektör

– Nu stärker vi myndighetens ledning, säger Tomas Eneroth.

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Logistic contractor bygger för Ebrex och Ford

Nyhetsbrev

Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökar

Frakttrafiken ökade med 3,6 procent under första halvåret 2018.

Arkiv

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121