23948sdkhjf

Svenska självkörande el-lastbilen snart produktionsklar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lidl har redan avtalat om att använda den för sina transporter när den är klar för trafik.

I oktober i fjol rapporterade vi om att tyska livsmedelskedjan Lidl tecknat avtal med det svenska startup-företaget Einride om att använde deras helt nyutvecklade självkörande eldrivna lastbil ”T-Pod” för sina transporter.

Nu meddelar Einride via de tyska branschtidningen Profi-Werkstatt att deras T-Pod ska vara klar för serieproduktion i september i år.

Enligt Profi-Werkstatt är Einrides affärsidé inte att sälja sina självkörande el-lastbilar utan i stället att hyra ut fordonen till företag.

T-Pod kommer att ha en räckvidd på cirka 200 kilometer och laddstationer för lastbilen kommer därför att behöva anläggas längs lastbilens transportsträckor.

Just nu befinner sig Einride i ett skede då man tar in och söker mer riskkapital för att kunna fortsätta utvecklingsarbetet. Företaget Einride har vuxit från ett tiotal anställda i början på 2017 till cirka 25 anställda vid årsskiftet och räknar man in alla externa konsulter som är engagerade i bolagets verksamhet så omfattar Einride ett 70-tal personer.

I vinter har man också provkört T-Pod på testbanan Asta Zero utanför Borås. Lastbilen är till att börja med utvecklad för att köras via fjärrstyrning, men när lagstiftning som medger det är på plats så ska T-pod kunna köras helt autonomt.

När T-Pod börjar användas av Lidl så är företagets planer att lastbilen ska köra mellan deras centrallager i Halmstad och en eller flera platser i Göteborg. Einride har satt upp ett produktionsmål på 200 T-Pod fram till år 2020 och man har redan kunder till samtliga 200 lastbilar, meddelar Einrides vd till media.

Einrides vd Robert Falck jobbade tidigare som chef inom Volvo Lastvagnar och han menar att synsättet inom transportnäringen är delvis förlegat, och tar kritik mot T-Pods räckvidd som ett exempel.

– Räckvidden är sekundär. I grund och botten handlar det om att lösa den transport man är satt att göra, sade Robert Falck i en intervju i tidningen Ny Teknik nyligen.

I intervjun med Ny Teknik ger Robert Falck också en känga till Scanias chefsingenjör för elektromobilitet, Nils-Gunnar Vågstedt, som i en annan intervju med tidningen hånade Teslas ellastbil Semi, då han sa att Semi är ”bra för att transportera chipspåsar”:

Beläggningsgraden i dagens lastbilar är 37 procent. Det är mycket luft som körs omkring. Diskussionen om att man behöver jättemotorer är ett uttryck för ett macho-perspektiv. Ska du köra 80-tonsbilar med grus behöver du en stor dieselmotor, men inte annars, säger Falck till Ny Teknik.

FAKTA T-Pod

Längd: 7 meter
Vikt: 20 ton, med full last

Läs också: Asfaltsåkeri testar flytande gas
Vikt batteripaket: 3 ton
Lastkapacitet: 10-12 ton; kan bära 15 EU-pallar
Motoreffekt: 245 kW
Vridmoment: max 2700 Nm, 2230 Nm kontinuerligt

Läs också: NTEX köper upp konkurrent
Batterikapacitet: 200 kWh
Laddtid: ca 20 % av drifttiden



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Nyhetsbrev

Sagax handlar för 200 miljoner

Arkiv

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189