Svenska självkörande el-lastbilen snart produktionsklar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lidl har redan avtalat om att använda den för sina transporter när den är klar för trafik.

I oktober i fjol rapporterade vi om att tyska livsmedelskedjan Lidl tecknat avtal med det svenska startup-företaget Einride om att använde deras helt nyutvecklade självkörande eldrivna lastbil ”T-Pod” för sina transporter.

Nu meddelar Einride via de tyska branschtidningen Profi-Werkstatt att deras T-Pod ska vara klar för serieproduktion i september i år.

Enligt Profi-Werkstatt är Einrides affärsidé inte att sälja sina självkörande el-lastbilar utan i stället att hyra ut fordonen till företag.

T-Pod kommer att ha en räckvidd på cirka 200 kilometer och laddstationer för lastbilen kommer därför att behöva anläggas längs lastbilens transportsträckor.

Just nu befinner sig Einride i ett skede då man tar in och söker mer riskkapital för att kunna fortsätta utvecklingsarbetet. Företaget Einride har vuxit från ett tiotal anställda i början på 2017 till cirka 25 anställda vid årsskiftet och räknar man in alla externa konsulter som är engagerade i bolagets verksamhet så omfattar Einride ett 70-tal personer.

I vinter har man också provkört T-Pod på testbanan Asta Zero utanför Borås. Lastbilen är till att börja med utvecklad för att köras via fjärrstyrning, men när lagstiftning som medger det är på plats så ska T-pod kunna köras helt autonomt.

När T-Pod börjar användas av Lidl så är företagets planer att lastbilen ska köra mellan deras centrallager i Halmstad och en eller flera platser i Göteborg. Einride har satt upp ett produktionsmål på 200 T-Pod fram till år 2020 och man har redan kunder till samtliga 200 lastbilar, meddelar Einrides vd till media.

Einrides vd Robert Falck jobbade tidigare som chef inom Volvo Lastvagnar och han menar att synsättet inom transportnäringen är delvis förlegat, och tar kritik mot T-Pods räckvidd som ett exempel.

– Räckvidden är sekundär. I grund och botten handlar det om att lösa den transport man är satt att göra, sade Robert Falck i en intervju i tidningen Ny Teknik nyligen.

I intervjun med Ny Teknik ger Robert Falck också en känga till Scanias chefsingenjör för elektromobilitet, Nils-Gunnar Vågstedt, som i en annan intervju med tidningen hånade Teslas ellastbil Semi, då han sa att Semi är ”bra för att transportera chipspåsar”:

Beläggningsgraden i dagens lastbilar är 37 procent. Det är mycket luft som körs omkring. Diskussionen om att man behöver jättemotorer är ett uttryck för ett macho-perspektiv. Ska du köra 80-tonsbilar med grus behöver du en stor dieselmotor, men inte annars, säger Falck till Ny Teknik.

FAKTA T-Pod

Längd: 7 meter
Vikt: 20 ton, med full last

Läs också: Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm
Vikt batteripaket: 3 ton
Lastkapacitet: 10-12 ton; kan bära 15 EU-pallar
Motoreffekt: 245 kW
Vridmoment: max 2700 Nm, 2230 Nm kontinuerligt

Läs också: LGT ska köra Actonas möbler
Batterikapacitet: 200 kWh
Laddtid: ca 20 % av drifttiden



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

Arkiv

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Hemfosa köper logistikfastigheter för 3,6 miljarder

Fyller på innehavet i nystartade Nyfosa inför en uppdelning av koncernen.

Ica har stora planer för Upplands-Bro

Unik fortbildning för fordonslärare under Elmia

Fordonslärare har bjudits in till en unik konferens med fortbildning och branschinformation på Elmia lastbil i slutet av augusti.

Corem expanderar i Göteborg

Avhandling ger stöd för logistiktänk i vården

I en ny doktorsavhandling har Malin Wiger tittat närmare på hur vården kan effektiviseras genom optimerade patientflöden.

Älskade stad flyttar till Malmö

Samlastningsprojektet Älskade stad i Stockholm har blivit en succé och nu tar man konceptet vidare till Malmö. Ragn-Sells Erik Wastesson berättar om de nya planerna.

Solid halvårsrapport från Scania

Rekordsommar – för konkurser

Sommarens tredje största konkurs var ett åkeri.

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154