23948sdkhjf

Liten lastare löser logistiken

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Umeå. Umekans maskinpark är föränderlig, den måste avspegla behovet i det projekt som gäller för stunden.

Läs också: Han ska sälja Weland

– Vi är ingen normal entreprenör, vi fungerar mer som konsulter och hyr ut allt inom logistik, byggarbetsledning, arbetsmiljö med mera, säger Jan Överlind, vd och ägare av företaget som i övrigt består av hans hustru Mari och sönerna Rikard och Erik.

Sedan har jag en gigantisk telefonbok och kan ta in folk på kort varsel, de kan jobba i tre veckor eller två månader när det behövs.

I konceptet ingår även maskiner, när det behövs förser företaget sina kunder med både maskiner och förare och Umekan har varit djupt involverat i flera av de senaste årens stora projekt i Umeå.

I drygt sex år har företaget till exempel arbetat med Balticgruppens komplexa miljardbygge kvarteret Forsete – ett helt kvarter som byggs om och ut mitt i stan.

Läs också: Linde utvecklar logistiktåget

Vi har byggt både köpcentrum, kontor och bostäder, konstaterar Jan Överlind.

Just nu pågår bygget av 49 lägenheter; fyra nya våningar ovanpå en befintlig byggnad, ett komplicerat projekt som sysselsätter närmare 300 personer när det är som mest.

Umekan står för bland annat logistik, arbetsmiljö och tidsplanering på bygget och Jan Överlind beskriver logistikuppdraget som ovanligt avancerat.

Vi har i princip inga ytor och alla leveranser måste ske ”just-in-time”, det finns absolut ingen plats att lagra något på, vi måste dessutom samsas med alla varutransporter till köpcentret och alla restauranger – vi har byggt tio restauranger i kvarteret och de tar in mat och dryck varje dag.

Läs också: Går från Jungheinrich till Terberg

De två maskiner som används på bygget är utvalda med detta i åtanke.

– När vi får ett uppdrag är det bara att köpa in eller hyra maskiner, vi hade till exempel en liten Cat 906 tidigare men den gick inte in i garaget så den fick vi byta ut, kommenterar Jan Överlind.

Ersättare blev en Merlo 30.9, den är bara två månader gammal och har till uppgift att lossa transporterna på gatan så att byggkranen sedan kan lyfta upp materialet på taket.

Det är bra och smidig maskin som matar byggkranen, kommenterar Jan Överlind.

Läs också: Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

När Leveranstidningen Entreprenad hälsar på är det det främst stålbalkar som ska upp, en stålgrid ska byggas som husen sedan kan ställas på. Kranen lyfter också upp lister, köksinredning, isolering och gipsplattor.

Merlon har försetts med både långarm, skopor, rangerkrok och gafflar för att kunna sköta sin del av logistikkedjan.

– Jag valde modellen för dess lyftförmåga, den klarar att lyfta tre ton nio meter högt, kommenterar Jan Överlind.

Den andra maskinen, en två år gammal Avant 640, har också långarm, skopa och gafflar.

Läs också: BDX utökar transportuppdragen åt LKAB

Vi hade en Avant 635 men fick byta den mot en 640 eftersom den kunde lyfta lite, lite mer, säger Jan Överlind.

Den lilla, lilla skillnaden var avgörande.

På ett bygge handlar mycket om man kan lyfta en gipsbunt eller inte, 635 klarade det inte men 640 orkar.

Nere i garaget inser vi varför Cat-lastaren åkte ut, det är väldigt lågt i tak.

Husen är byggda på 1960-talet, då var det inga stora bilar som skulle in, det är byggt för att en bubbla och en Saab V4 ska komma in, kommenterar Jan Överlind.

Med lite drygt två meters takhöjd gäller det att ha koll.

Vi mätte efter den här innan vi köpte Merlon, säger han och pekar på en lågt sittande sprinkler.

Den 1 700 kg tunga Avanten kilar runt i byggnaden, den assisterar Merlon och kör in material i källaren, den har också fått riva när ett par av våningarna blåstes ur.

Understundom lyfts den upp på taket också.

– Vi har använt den en hel del däruppe, den har utfört markarbeten när vi byggde tio radhus högst upp, den har flyttat grus, satt plattor och planterat buskar.

Mer jobb väntar däruppe, just nu är det dock lite svårkört på grund av stålgriden.

När det blir plant igen ska den upp, den används mycket istället för palldragare däruppe, förklarar Jan Överlind.

Umekan har specialanpassat sina maskiner på flera sätt. Avanten har till exempel försetts med partikelfilter för att kunna köras i garaget.

När vi köpte den fanns det inga batteriversioner, precis när vi fått den levererad kom det, men vi får vänta till nästa gång innan vi köper en elmaskin, säger Jan Överlind.

Partikelfiltret köptes in från FHC och kombinerades sedan med Avants egen utrustning.

Det är bara att vrida på en spak när man åker in så går avgaserna genom filtret, förklarar Jan Överlind.

Avanten har också försetts med skevning.

– Det är bra i trånga utrymmen där vi inte kan flytta maskinen hur som helst, kommenterar Jan Överlind.

Merlon har anpassats på andra sätt, Umekan tyckte till exempel att det var för lite med kamerafäste bara på bommen.

– När bommen lyfts upp ser föraren inte gaffeln, därför byggde Norrmaskiner ett eget fäste som sattes på gaffeln och nu har vi satt kamerafästen på alla redskap, säger Jan Överlind.

Kameran flyttas lätt fram och tillbaka.

– Det är viktigt att kunna se gafflarna hela tiden, lyfter man nio meter måste man veta vad man gör, lika viktigt är det att ha kamera på multiskopan så att man kan se vingarna, kommenterar Jan Överlind.

Att jobba tätt inpå folk och trafik kräver dessutom god synlighet. Båda maskinerna är därför försedda med blinkljus, varningssignaler och backkameror.

Jan Överlind är mycket nöjd med båda maskinerna, därmed inte sagt att det inte finns utrymme för förbättringar.

Något jag saknar på Merlon är skevning på gafflarna, det skulle underlätta lastningen.

Det är en klen tröst att det finns skevning för de större modellerna.

–  Köper vi en sån går den inte ner i källaren.

Han skulle också gärna se att det gick att byta till krabbstyrning på ett enklare sätt.

Det finns både framhjuls-, fyrhjuls- och krabbstyrning, men ska man byta måste man räta upp hjulen, kontrollera att de står rakt och vrida spaken.

För att byta tillbaka krävs samma procedur, onödigt krångligt och något som borde kunna skötas med ett enkelt knapptryck anser Jan Överlind.

När det blir för omständligt ökar motståndet, andra fabrikat klarar det med en knapp så det går ju bevisligen att göra.

En randanmärkning är att stänkskärmarna är ”löjligt små”.

– De är som skärmarna på en sportcykel, nu kör vi ofta rätt långsamt men så fort man ska iväg och tanka blir maskinen enormt skitig.

Med hjälp av återförsäljaren Norrmaskiner har Merlons framskärmar därför förlängts.

– Det behövs, annars sprutar det rakt upp på framrutan man undrar ju om det är italiensk design eller bara dumheter, ler Jan Överlind.

Han betonar dock att han i stort är mycket nöjd med Merlon.

– Det är en fruktansvärt smidig och bra maskin, med bra sikt, bra prestanda och en fin motor – en steg IV-motor som gör att vi känner oss extra duktiga när vi kör inne i stan!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på FacebookInstagramTwitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han blir ordförande i Svenskt flyg

Tidigare vd för flygbolaget Bra.

Logicenters bygger 400 000 kvadratmeter

Expanderar i högre takt än någonsin.

Lastbilar inblandade i 19 procent av dödsolyckorna

Wallenius och Svenska Orient linien i gemensam jättesatsning

Nytt rederi inriktar sig på skogsindustrin i Sverige och Finland.

Hargs hamn får nyckelroll efter Alfrida

Hamnens läge perfekt när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i Upplandsskogarna ska begränsas.

Jobb & Karriär
Verksamhetsansvarig på Jönköping airport

Blir Vanja Nilssons efterträdare.

Nyhetsbrev

Stora miljövinster för Forsea

Arkiv

Jobb & Karriär
Maserfrakts vd avgår

Vill sluta i förtid.

GDL vann Bergendahls upphandling

DSV bygger superanläggning vid högkvarteret

”Porten till Skandinavien” blir DSV:s största logistikhub i norra Europa.

Jobb & Karriär
Nygammal supply chain manager till Autoliv

Rivstart för godstransportstrategin

GN Transport bygger för utökad kapacitet

2

Postnord vinner kampen om kundernas förtroende

Rankas i topp av logistikbolagen när Sustainable brand index presenterar årets siffror.

Malmö och Halmstads hamnar får nya anlöp från kontinenten

Containerships lägger till Sverige på två nya europeiska slingor.

Extra regeringspengar till godstransporter i stan

Jobb & Karriär
Han tar över klubban i Stockholms hamnar

Centerpartist blir styrelseordförande.

Neste och BP samarbetar för svenskt bioflyg

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Jobb & Karriär
Vehcos nya finansdirektör

Nya ägarna ger resurser till expansion. 

Åkeriföretagen växlar upp Fair transport

Nu ska Fair transport gå att använda på riktigt för upphandlare av transporttjänster.

En extra slant i vårändringsbudgeten

Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Ett år efter bildandet snurrar hjulen allt snabbare för bolaget.

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Se alla Företagens egna nyheter

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.143