23948sdkhjf

Liten lastare löser logistiken

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Umeå. Umekans maskinpark är föränderlig, den måste avspegla behovet i det projekt som gäller för stunden.

Läs också: Toyotas nystartade rådgivning växer

– Vi är ingen normal entreprenör, vi fungerar mer som konsulter och hyr ut allt inom logistik, byggarbetsledning, arbetsmiljö med mera, säger Jan Överlind, vd och ägare av företaget som i övrigt består av hans hustru Mari och sönerna Rikard och Erik.

Sedan har jag en gigantisk telefonbok och kan ta in folk på kort varsel, de kan jobba i tre veckor eller två månader när det behövs.

I konceptet ingår även maskiner, när det behövs förser företaget sina kunder med både maskiner och förare och Umekan har varit djupt involverat i flera av de senaste årens stora projekt i Umeå.

I drygt sex år har företaget till exempel arbetat med Balticgruppens komplexa miljardbygge kvarteret Forsete – ett helt kvarter som byggs om och ut mitt i stan.

Läs också: De bygger Autostorelager i Värnamo

Vi har byggt både köpcentrum, kontor och bostäder, konstaterar Jan Överlind.

Just nu pågår bygget av 49 lägenheter; fyra nya våningar ovanpå en befintlig byggnad, ett komplicerat projekt som sysselsätter närmare 300 personer när det är som mest.

Umekan står för bland annat logistik, arbetsmiljö och tidsplanering på bygget och Jan Överlind beskriver logistikuppdraget som ovanligt avancerat.

Vi har i princip inga ytor och alla leveranser måste ske ”just-in-time”, det finns absolut ingen plats att lagra något på, vi måste dessutom samsas med alla varutransporter till köpcentret och alla restauranger – vi har byggt tio restauranger i kvarteret och de tar in mat och dryck varje dag.

Läs också: Element expanderar i Sverige

De två maskiner som används på bygget är utvalda med detta i åtanke.

– När vi får ett uppdrag är det bara att köpa in eller hyra maskiner, vi hade till exempel en liten Cat 906 tidigare men den gick inte in i garaget så den fick vi byta ut, kommenterar Jan Överlind.

Ersättare blev en Merlo 30.9, den är bara två månader gammal och har till uppgift att lossa transporterna på gatan så att byggkranen sedan kan lyfta upp materialet på taket.

Det är bra och smidig maskin som matar byggkranen, kommenterar Jan Överlind.

Läs också: Ny plockrobot för Autostore

När Leveranstidningen Entreprenad hälsar på är det det främst stålbalkar som ska upp, en stålgrid ska byggas som husen sedan kan ställas på. Kranen lyfter också upp lister, köksinredning, isolering och gipsplattor.

Merlon har försetts med både långarm, skopor, rangerkrok och gafflar för att kunna sköta sin del av logistikkedjan.

– Jag valde modellen för dess lyftförmåga, den klarar att lyfta tre ton nio meter högt, kommenterar Jan Överlind.

Den andra maskinen, en två år gammal Avant 640, har också långarm, skopa och gafflar.

Läs också: Nowaste skapar helautomatiserad logistik med Björn Borg

Vi hade en Avant 635 men fick byta den mot en 640 eftersom den kunde lyfta lite, lite mer, säger Jan Överlind.

Den lilla, lilla skillnaden var avgörande.

På ett bygge handlar mycket om man kan lyfta en gipsbunt eller inte, 635 klarade det inte men 640 orkar.

Nere i garaget inser vi varför Cat-lastaren åkte ut, det är väldigt lågt i tak.

Husen är byggda på 1960-talet, då var det inga stora bilar som skulle in, det är byggt för att en bubbla och en Saab V4 ska komma in, kommenterar Jan Överlind.

Med lite drygt två meters takhöjd gäller det att ha koll.

Vi mätte efter den här innan vi köpte Merlon, säger han och pekar på en lågt sittande sprinkler.

Den 1 700 kg tunga Avanten kilar runt i byggnaden, den assisterar Merlon och kör in material i källaren, den har också fått riva när ett par av våningarna blåstes ur.

Understundom lyfts den upp på taket också.

– Vi har använt den en hel del däruppe, den har utfört markarbeten när vi byggde tio radhus högst upp, den har flyttat grus, satt plattor och planterat buskar.

Mer jobb väntar däruppe, just nu är det dock lite svårkört på grund av stålgriden.

När det blir plant igen ska den upp, den används mycket istället för palldragare däruppe, förklarar Jan Överlind.

Umekan har specialanpassat sina maskiner på flera sätt. Avanten har till exempel försetts med partikelfilter för att kunna köras i garaget.

När vi köpte den fanns det inga batteriversioner, precis när vi fått den levererad kom det, men vi får vänta till nästa gång innan vi köper en elmaskin, säger Jan Överlind.

Partikelfiltret köptes in från FHC och kombinerades sedan med Avants egen utrustning.

Det är bara att vrida på en spak när man åker in så går avgaserna genom filtret, förklarar Jan Överlind.

Avanten har också försetts med skevning.

– Det är bra i trånga utrymmen där vi inte kan flytta maskinen hur som helst, kommenterar Jan Överlind.

Merlon har anpassats på andra sätt, Umekan tyckte till exempel att det var för lite med kamerafäste bara på bommen.

– När bommen lyfts upp ser föraren inte gaffeln, därför byggde Norrmaskiner ett eget fäste som sattes på gaffeln och nu har vi satt kamerafästen på alla redskap, säger Jan Överlind.

Kameran flyttas lätt fram och tillbaka.

– Det är viktigt att kunna se gafflarna hela tiden, lyfter man nio meter måste man veta vad man gör, lika viktigt är det att ha kamera på multiskopan så att man kan se vingarna, kommenterar Jan Överlind.

Att jobba tätt inpå folk och trafik kräver dessutom god synlighet. Båda maskinerna är därför försedda med blinkljus, varningssignaler och backkameror.

Jan Överlind är mycket nöjd med båda maskinerna, därmed inte sagt att det inte finns utrymme för förbättringar.

Något jag saknar på Merlon är skevning på gafflarna, det skulle underlätta lastningen.

Det är en klen tröst att det finns skevning för de större modellerna.

–  Köper vi en sån går den inte ner i källaren.

Han skulle också gärna se att det gick att byta till krabbstyrning på ett enklare sätt.

Det finns både framhjuls-, fyrhjuls- och krabbstyrning, men ska man byta måste man räta upp hjulen, kontrollera att de står rakt och vrida spaken.

För att byta tillbaka krävs samma procedur, onödigt krångligt och något som borde kunna skötas med ett enkelt knapptryck anser Jan Överlind.

När det blir för omständligt ökar motståndet, andra fabrikat klarar det med en knapp så det går ju bevisligen att göra.

En randanmärkning är att stänkskärmarna är ”löjligt små”.

– De är som skärmarna på en sportcykel, nu kör vi ofta rätt långsamt men så fort man ska iväg och tanka blir maskinen enormt skitig.

Med hjälp av återförsäljaren Norrmaskiner har Merlons framskärmar därför förlängts.

– Det behövs, annars sprutar det rakt upp på framrutan man undrar ju om det är italiensk design eller bara dumheter, ler Jan Överlind.

Han betonar dock att han i stort är mycket nöjd med Merlon.

– Det är en fruktansvärt smidig och bra maskin, med bra sikt, bra prestanda och en fin motor – en steg IV-motor som gör att vi känner oss extra duktiga när vi kör inne i stan!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på FacebookInstagramTwitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toyotas nystartade rådgivning växer

Nya affärsområdet fortsätter att rekrytera.

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Nelly lämnar Falkenberg

Flyttar till ny logistikanläggning närmare huvudkontoret.

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Jobb & Karriär
Omorganisation hos APM Terminals

Tillsätter ny nordisk vd.

De bygger Autostorelager i Värnamo

Snabb installation av robotanläggning, bansystem och plockstationer.

Nyhetsbrev

Einride tar in kvarts miljard

Arkiv

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

Intervju
Med ansvar för transportutbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Och han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Einride i svenska städer om åtta till tio år

Här kommer Hisingsbron till Göteborg

22 broelement kom med båt i en jättelast från Spanien.

Kravet från Göteborgs hamn inför Brexit

Den 31 oktober ska Storbritannien lämna EU, om tidtabellen håller. I Göteborgs hamn slipper du inte in utan att ha godset tullklart.

DHL ansluter till Nordstans cykelhubb

Börjar köra med fraktcyklar även i Göteborg.

SLP köper stort

Jobb & Karriär
Element expanderar i Sverige

Nya säljchefen kommer direkt från SSI Schäfer.

De kapar elva procent av transporterna

Med digitalisering av lastning och transport sparar Västlänkenbygget in på lastbilsresorna.

Smarta takluftriktaren ger stor besparing

Transportföretagen i samarbete med försvarsmakten

Transportföretagen har ingått ett samarbete med försvarsmakten. Syftet är att se över vilka kompetenser som kan återanvändas när personer som arbetat inom försvaret ska vidare till civil tjänstgöring.

De blev Årets transportskola

Klart med självkörande fordon i Helsingborgs hamn

Schenker säljer Bring Frigos lager

Best satsar på hälsovården

Har tredubblat omsättningen i segmentet på tre år.

Jobb & Karriär
Blir inköpschef hos Green cargo

Har lång erfarenhet från Vattenfall.

Bygghemmas lager byggs ut för 132 miljoner

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Nu blir Kinapaketen dyrare

Adnavem har fyllt två

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Bring utökar i Danmark

Mathem gör satsning på biogas

Bzzt ger sig in i budbranschen

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Se alla Företagens egna nyheter

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Sänd till en kollega

0.2