Liten lastare löser logistiken

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Umeå. Umekans maskinpark är föränderlig, den måste avspegla behovet i det projekt som gäller för stunden.

Läs också: Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

– Vi är ingen normal entreprenör, vi fungerar mer som konsulter och hyr ut allt inom logistik, byggarbetsledning, arbetsmiljö med mera, säger Jan Överlind, vd och ägare av företaget som i övrigt består av hans hustru Mari och sönerna Rikard och Erik.

Sedan har jag en gigantisk telefonbok och kan ta in folk på kort varsel, de kan jobba i tre veckor eller två månader när det behövs.

I konceptet ingår även maskiner, när det behövs förser företaget sina kunder med både maskiner och förare och Umekan har varit djupt involverat i flera av de senaste årens stora projekt i Umeå.

I drygt sex år har företaget till exempel arbetat med Balticgruppens komplexa miljardbygge kvarteret Forsete – ett helt kvarter som byggs om och ut mitt i stan.

Läs också: Weland ger stöd för mobil och platta 

Vi har byggt både köpcentrum, kontor och bostäder, konstaterar Jan Överlind.

Just nu pågår bygget av 49 lägenheter; fyra nya våningar ovanpå en befintlig byggnad, ett komplicerat projekt som sysselsätter närmare 300 personer när det är som mest.

Umekan står för bland annat logistik, arbetsmiljö och tidsplanering på bygget och Jan Överlind beskriver logistikuppdraget som ovanligt avancerat.

Vi har i princip inga ytor och alla leveranser måste ske ”just-in-time”, det finns absolut ingen plats att lagra något på, vi måste dessutom samsas med alla varutransporter till köpcentret och alla restauranger – vi har byggt tio restauranger i kvarteret och de tar in mat och dryck varje dag.

Läs också: Deras nya centrallager ska serva Nordens lantbruk

De två maskiner som används på bygget är utvalda med detta i åtanke.

– När vi får ett uppdrag är det bara att köpa in eller hyra maskiner, vi hade till exempel en liten Cat 906 tidigare men den gick inte in i garaget så den fick vi byta ut, kommenterar Jan Överlind.

Ersättare blev en Merlo 30.9, den är bara två månader gammal och har till uppgift att lossa transporterna på gatan så att byggkranen sedan kan lyfta upp materialet på taket.

Det är bra och smidig maskin som matar byggkranen, kommenterar Jan Överlind.

Läs också: Linde utvecklar Bluespot

När Leveranstidningen Entreprenad hälsar på är det det främst stålbalkar som ska upp, en stålgrid ska byggas som husen sedan kan ställas på. Kranen lyfter också upp lister, köksinredning, isolering och gipsplattor.

Merlon har försetts med både långarm, skopor, rangerkrok och gafflar för att kunna sköta sin del av logistikkedjan.

– Jag valde modellen för dess lyftförmåga, den klarar att lyfta tre ton nio meter högt, kommenterar Jan Överlind.

Den andra maskinen, en två år gammal Avant 640, har också långarm, skopa och gafflar.

Läs också: Investerar 150 miljoner i det svenska centrallagret

Vi hade en Avant 635 men fick byta den mot en 640 eftersom den kunde lyfta lite, lite mer, säger Jan Överlind.

Den lilla, lilla skillnaden var avgörande.

På ett bygge handlar mycket om man kan lyfta en gipsbunt eller inte, 635 klarade det inte men 640 orkar.

Nere i garaget inser vi varför Cat-lastaren åkte ut, det är väldigt lågt i tak.

Husen är byggda på 1960-talet, då var det inga stora bilar som skulle in, det är byggt för att en bubbla och en Saab V4 ska komma in, kommenterar Jan Överlind.

Med lite drygt två meters takhöjd gäller det att ha koll.

Vi mätte efter den här innan vi köpte Merlon, säger han och pekar på en lågt sittande sprinkler.

Den 1 700 kg tunga Avanten kilar runt i byggnaden, den assisterar Merlon och kör in material i källaren, den har också fått riva när ett par av våningarna blåstes ur.

Understundom lyfts den upp på taket också.

– Vi har använt den en hel del däruppe, den har utfört markarbeten när vi byggde tio radhus högst upp, den har flyttat grus, satt plattor och planterat buskar.

Mer jobb väntar däruppe, just nu är det dock lite svårkört på grund av stålgriden.

När det blir plant igen ska den upp, den används mycket istället för palldragare däruppe, förklarar Jan Överlind.

Umekan har specialanpassat sina maskiner på flera sätt. Avanten har till exempel försetts med partikelfilter för att kunna köras i garaget.

När vi köpte den fanns det inga batteriversioner, precis när vi fått den levererad kom det, men vi får vänta till nästa gång innan vi köper en elmaskin, säger Jan Överlind.

Partikelfiltret köptes in från FHC och kombinerades sedan med Avants egen utrustning.

Det är bara att vrida på en spak när man åker in så går avgaserna genom filtret, förklarar Jan Överlind.

Avanten har också försetts med skevning.

– Det är bra i trånga utrymmen där vi inte kan flytta maskinen hur som helst, kommenterar Jan Överlind.

Merlon har anpassats på andra sätt, Umekan tyckte till exempel att det var för lite med kamerafäste bara på bommen.

– När bommen lyfts upp ser föraren inte gaffeln, därför byggde Norrmaskiner ett eget fäste som sattes på gaffeln och nu har vi satt kamerafästen på alla redskap, säger Jan Överlind.

Kameran flyttas lätt fram och tillbaka.

– Det är viktigt att kunna se gafflarna hela tiden, lyfter man nio meter måste man veta vad man gör, lika viktigt är det att ha kamera på multiskopan så att man kan se vingarna, kommenterar Jan Överlind.

Att jobba tätt inpå folk och trafik kräver dessutom god synlighet. Båda maskinerna är därför försedda med blinkljus, varningssignaler och backkameror.

Jan Överlind är mycket nöjd med båda maskinerna, därmed inte sagt att det inte finns utrymme för förbättringar.

Något jag saknar på Merlon är skevning på gafflarna, det skulle underlätta lastningen.

Det är en klen tröst att det finns skevning för de större modellerna.

–  Köper vi en sån går den inte ner i källaren.

Han skulle också gärna se att det gick att byta till krabbstyrning på ett enklare sätt.

Det finns både framhjuls-, fyrhjuls- och krabbstyrning, men ska man byta måste man räta upp hjulen, kontrollera att de står rakt och vrida spaken.

För att byta tillbaka krävs samma procedur, onödigt krångligt och något som borde kunna skötas med ett enkelt knapptryck anser Jan Överlind.

När det blir för omständligt ökar motståndet, andra fabrikat klarar det med en knapp så det går ju bevisligen att göra.

En randanmärkning är att stänkskärmarna är ”löjligt små”.

– De är som skärmarna på en sportcykel, nu kör vi ofta rätt långsamt men så fort man ska iväg och tanka blir maskinen enormt skitig.

Med hjälp av återförsäljaren Norrmaskiner har Merlons framskärmar därför förlängts.

– Det behövs, annars sprutar det rakt upp på framrutan man undrar ju om det är italiensk design eller bara dumheter, ler Jan Överlind.

Han betonar dock att han i stort är mycket nöjd med Merlon.

– Det är en fruktansvärt smidig och bra maskin, med bra sikt, bra prestanda och en fin motor – en steg IV-motor som gör att vi känner oss extra duktiga när vi kör inne i stan!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på FacebookInstagramTwitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

“Vi är stolta över vår relation”

Svenska Handheld förlänger storkontrakt med världens största paketleverantör.

Jobb & Karriär
Transportstyrelsen får överdirektör

– Nu stärker vi myndighetens ledning, säger Tomas Eneroth.

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Logistic contractor bygger för Ebrex och Ford

Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökar

Frakttrafiken ökade med 3,6 procent under första halvåret 2018.

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Arkiv

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.208