23948sdkhjf

Leveranscontainer ett lyft för bygglogistiken

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I ett samarbete tar Hilti, Schenker och Qlocx nästa steg mot framtidens leveranser till byggarbetsplatser.

I den nya lösningen levereras godset utan att mottagaren behöver vara på plats för att ta emot och kvittera leveransen. Detta öppnar för säkrare och effektivare leveranser på tider när det inte är någon verksamhet på byggena.

Leveranser till byggarbetsplatser är något som debatteras mycket i branschen, där tidseffektivitet och säkerhet är två av förbättringspotentialerna. I dag är det tidskrävande och obekvämt för en yrkesarbetare att avbryta sitt arbete för att ta emot och kvittera leveranser av gods. Dessutom är det en hög säkerhetsrisk inne vid byggenas lossningsplatser där mycket gods, fordon och personer är i rörelse.

Framtidens leveranser kommer därför att ske till leveranscontainrar i anslutning till arbetsplatsen som bara leverantören och mottagaren har tillgång till.

Containern öppnas med digital nyckel direkt från en mobilapplikation och står integrerad i byggarbetsplatsens skalskydd och är utrustad med två dörrar. Dörren på utsidan kan öppnas av DB Schenkers chaufför med hjälp av en digital engångsnyckel som kan användas under en begränsad tid. Den andra dörren är på insidan av skalskyddet och kan öppnas av personer på byggarbetsplatsen. På så vis skapas en möjlighet att få godset levererat utan att mottagaren behöver vara på plats för att ta emot leveransen.

– En av Hiltis målsättningar är att hjälpa våra kunder att driva en ökad produktivitet inom byggbranschen. Detta delvis genom våra produkter, men också genom vårt sätt att leverera och interagera med våra kunder. Vi ser det här som början på en spännande resa för oss och branschen, säger Anders Orwinger, chef för service och transport på Hilti Sverige, i ett pressmeddelande.

– Vi ser stor potential i leveranscontainern eftersom den löser ett konkret behov för alla intressenter – från leverantör till transportör och byggherre. Vi ser detta som en framtida standard i byggbranschen. Under våren gör vi testprojekt för att säkerställa att alla informationstekniska och fysiska flöden fungerar som de ska och efter sommaren planerar vi att lansera produkten på bredare front, säger Christian Åsheim, vd för Qlocx i en kommentar.

Mats Grundius, vd på Schenker, betonar hållbarhetsaspekten i det nya sättet att leverera gods.

– Den nya tekniken skapar förutsättningar för att effektivisera logistikkedjan, vilket inte minst är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi kan lossa snabbt och säkert, utan att störa ordinarie verksamhet och om vi kan leverera gods på kvällar och nätter slipper vi även bilköer, säger han.

Skanskas projekt Solna united är först ut att testa Qlocx leveranscontainer. Skanska har varit med från starten av projektet genom att ställa sina krav på systemet och utveckla leveranscontainern tillsammans med Qlocx.

– Den personalfria lossningsplatsen är framtiden för våra arbetsplatser. Det är på lossningsplatsen som många av våra olyckor sker. Kan vi minska mängden fordon och yrkesarbetare på lossningsplatserna så skapar vi en effektivare och säkrare arbetsplats, säger Benjamin Lindén, kategoriansvarig för arbetsplatslogistik på Skanska.

Mer om: hilti | Qlocx | Schenker | Skanska


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Nyhetsbrev

Sagax handlar för 200 miljoner

Arkiv

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189