23948sdkhjf

Leveranscontainer ett lyft för bygglogistiken

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I ett samarbete tar Hilti, Schenker och Qlocx nästa steg mot framtidens leveranser till byggarbetsplatser.

I den nya lösningen levereras godset utan att mottagaren behöver vara på plats för att ta emot och kvittera leveransen. Detta öppnar för säkrare och effektivare leveranser på tider när det inte är någon verksamhet på byggena.

Leveranser till byggarbetsplatser är något som debatteras mycket i branschen, där tidseffektivitet och säkerhet är två av förbättringspotentialerna. I dag är det tidskrävande och obekvämt för en yrkesarbetare att avbryta sitt arbete för att ta emot och kvittera leveranser av gods. Dessutom är det en hög säkerhetsrisk inne vid byggenas lossningsplatser där mycket gods, fordon och personer är i rörelse.

Framtidens leveranser kommer därför att ske till leveranscontainrar i anslutning till arbetsplatsen som bara leverantören och mottagaren har tillgång till.

Containern öppnas med digital nyckel direkt från en mobilapplikation och står integrerad i byggarbetsplatsens skalskydd och är utrustad med två dörrar. Dörren på utsidan kan öppnas av DB Schenkers chaufför med hjälp av en digital engångsnyckel som kan användas under en begränsad tid. Den andra dörren är på insidan av skalskyddet och kan öppnas av personer på byggarbetsplatsen. På så vis skapas en möjlighet att få godset levererat utan att mottagaren behöver vara på plats för att ta emot leveransen.

– En av Hiltis målsättningar är att hjälpa våra kunder att driva en ökad produktivitet inom byggbranschen. Detta delvis genom våra produkter, men också genom vårt sätt att leverera och interagera med våra kunder. Vi ser det här som början på en spännande resa för oss och branschen, säger Anders Orwinger, chef för service och transport på Hilti Sverige, i ett pressmeddelande.

– Vi ser stor potential i leveranscontainern eftersom den löser ett konkret behov för alla intressenter – från leverantör till transportör och byggherre. Vi ser detta som en framtida standard i byggbranschen. Under våren gör vi testprojekt för att säkerställa att alla informationstekniska och fysiska flöden fungerar som de ska och efter sommaren planerar vi att lansera produkten på bredare front, säger Christian Åsheim, vd för Qlocx i en kommentar.

Mats Grundius, vd på Schenker, betonar hållbarhetsaspekten i det nya sättet att leverera gods.

– Den nya tekniken skapar förutsättningar för att effektivisera logistikkedjan, vilket inte minst är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi kan lossa snabbt och säkert, utan att störa ordinarie verksamhet och om vi kan leverera gods på kvällar och nätter slipper vi även bilköer, säger han.

Skanskas projekt Solna united är först ut att testa Qlocx leveranscontainer. Skanska har varit med från starten av projektet genom att ställa sina krav på systemet och utveckla leveranscontainern tillsammans med Qlocx.

– Den personalfria lossningsplatsen är framtiden för våra arbetsplatser. Det är på lossningsplatsen som många av våra olyckor sker. Kan vi minska mängden fordon och yrkesarbetare på lossningsplatserna så skapar vi en effektivare och säkrare arbetsplats, säger Benjamin Lindén, kategoriansvarig för arbetsplatslogistik på Skanska.

Mer om: hilti | Qlocx | Schenker | Skanska
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

Arkiv

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196