Leveranscontainer ett lyft för bygglogistiken

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I ett samarbete tar Hilti, Schenker och Qlocx nästa steg mot framtidens leveranser till byggarbetsplatser.

I den nya lösningen levereras godset utan att mottagaren behöver vara på plats för att ta emot och kvittera leveransen. Detta öppnar för säkrare och effektivare leveranser på tider när det inte är någon verksamhet på byggena.

Leveranser till byggarbetsplatser är något som debatteras mycket i branschen, där tidseffektivitet och säkerhet är två av förbättringspotentialerna. I dag är det tidskrävande och obekvämt för en yrkesarbetare att avbryta sitt arbete för att ta emot och kvittera leveranser av gods. Dessutom är det en hög säkerhetsrisk inne vid byggenas lossningsplatser där mycket gods, fordon och personer är i rörelse.

Framtidens leveranser kommer därför att ske till leveranscontainrar i anslutning till arbetsplatsen som bara leverantören och mottagaren har tillgång till.

Containern öppnas med digital nyckel direkt från en mobilapplikation och står integrerad i byggarbetsplatsens skalskydd och är utrustad med två dörrar. Dörren på utsidan kan öppnas av DB Schenkers chaufför med hjälp av en digital engångsnyckel som kan användas under en begränsad tid. Den andra dörren är på insidan av skalskyddet och kan öppnas av personer på byggarbetsplatsen. På så vis skapas en möjlighet att få godset levererat utan att mottagaren behöver vara på plats för att ta emot leveransen.

– En av Hiltis målsättningar är att hjälpa våra kunder att driva en ökad produktivitet inom byggbranschen. Detta delvis genom våra produkter, men också genom vårt sätt att leverera och interagera med våra kunder. Vi ser det här som början på en spännande resa för oss och branschen, säger Anders Orwinger, chef för service och transport på Hilti Sverige, i ett pressmeddelande.

– Vi ser stor potential i leveranscontainern eftersom den löser ett konkret behov för alla intressenter – från leverantör till transportör och byggherre. Vi ser detta som en framtida standard i byggbranschen. Under våren gör vi testprojekt för att säkerställa att alla informationstekniska och fysiska flöden fungerar som de ska och efter sommaren planerar vi att lansera produkten på bredare front, säger Christian Åsheim, vd för Qlocx i en kommentar.

Mats Grundius, vd på Schenker, betonar hållbarhetsaspekten i det nya sättet att leverera gods.

– Den nya tekniken skapar förutsättningar för att effektivisera logistikkedjan, vilket inte minst är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi kan lossa snabbt och säkert, utan att störa ordinarie verksamhet och om vi kan leverera gods på kvällar och nätter slipper vi även bilköer, säger han.

Skanskas projekt Solna united är först ut att testa Qlocx leveranscontainer. Skanska har varit med från starten av projektet genom att ställa sina krav på systemet och utveckla leveranscontainern tillsammans med Qlocx.

– Den personalfria lossningsplatsen är framtiden för våra arbetsplatser. Det är på lossningsplatsen som många av våra olyckor sker. Kan vi minska mängden fordon och yrkesarbetare på lossningsplatserna så skapar vi en effektivare och säkrare arbetsplats, säger Benjamin Lindén, kategoriansvarig för arbetsplatslogistik på Skanska.

Mer om: hilti | Qlocx | Schenker | Skanska


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

Arkiv

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Hemfosa köper logistikfastigheter för 3,6 miljarder

Fyller på innehavet i nystartade Nyfosa inför en uppdelning av koncernen.

Ica har stora planer för Upplands-Bro

Unik fortbildning för fordonslärare under Elmia

Fordonslärare har bjudits in till en unik konferens med fortbildning och branschinformation på Elmia lastbil i slutet av augusti.

Corem expanderar i Göteborg

Avhandling ger stöd för logistiktänk i vården

I en ny doktorsavhandling har Malin Wiger tittat närmare på hur vården kan effektiviseras genom optimerade patientflöden.

Älskade stad flyttar till Malmö

Samlastningsprojektet Älskade stad i Stockholm har blivit en succé och nu tar man konceptet vidare till Malmö. Ragn-Sells Erik Wastesson berättar om de nya planerna.

Solid halvårsrapport från Scania

Rekordsommar – för konkurser

Sommarens tredje största konkurs var ett åkeri.

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153