Många åtgärder krävs för att självkörande fordon ska höja trafiksäkerheten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det är en bit kvar innan självkörande fordon kan leda till ökad trafiksäkerhet. Det konstaterar Fersi och VTI i en rapport.

För att självkörande och uppkopplade fordon ska leda till ökad trafiksäkerhet krävs en hel del åtgärder. Allt från anpassning av tekniken så att den bättre tar hänsyn till oskyddade trafikanter till nya former av utbildning av förare. Det framgår av ett så kallat position paper som den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen Fersi tagit fram under ledning av VTI.

Automation är högaktuellt, inte minst inom transportsektorn. Tekniken utmålas ofta som lösningen på alla problem som har med trafiksäkerhet, trängsel och hållbarhet att göra. I själva verket dröjer det många år innan alla fordon är automatiserade och vi måste fram till dess hantera blandad trafik. De självkörande fordonen kommer att rulla på samma platser som det finns oskyddade trafikanter, till exempel gående och cyklister. Möjligheterna att kunna göra andra saker under färd med ett självkörande fordon kan mycket väl öka resandet, med mer trängsel, fler olyckor och ökad energianvändning som följd. Samhällets krav behöver bli tydligare och forskning, utveckling, tester och certifiering måste gå hand i hand för att utvecklingen faktiskt ska leda till förbättrad trafiksäkerhet, framkomlighet och hållbarhet. Sedan kan uppkopplade och automatiserade fordon också medföra helt nya risker och faktiskt orsaka nya typer av olyckor, vilket också behöver utredas och förebyggas.

Den europeiska trafiksäkerhetsaktören Fersi har sett behov av att beskriva utmaningarna med automation och vad som krävs för att denna faktiskt ska bli nyckeln till säkrare trafik. En arbetsgrupp har därför tagit fram ett så kallat position paper, dvs ett ståndpunktsdokument som redogör för Fersi:s syn på frågan. I detta dokument med titeln Safety through automation? beskriver man de frågor som behöver besvaras och föreslår åtgärder. VTI har, genom forskningschef Anders Lindström, lett arbetsgruppen.

– Vi har bland annat belyst vad som krävs för att självkörande och uppkopplade fordon ska förbättra trafiksäkerheten, men också vilka säkerhetsrisker som vi inte tror kan lösas genom självkörande och uppkopplade fordon, säger Anders Lindström.

Dokumentet belyser även vilka nya säkerhetsrisker som faktiskt uppstår på grund av självkörande och uppkopplade fordon samt hur sätt att testa, certifiera och utvärdera tekniken bör utvecklas.

– Det är mycket glädjande att VTI, tack vare vår kompetens och vårt goda anseende som forskningsinstitut inom EU, har fått förtroendet att leda arbetsgruppen som tagit fram detta position paper. Vi har på så sätt fått möjligheten att bidra till kunskapen om utmaningarna med automatiserade fordon, säger Tomas Svensson, generaldirektör på VTI.

Slutsatserna i Fersi:s dokument sammanfattas i tio grundläggande principer för att uppnå säkerhet genom automation. Till exempel konstaterar arbetsgruppen att alla förare av självkörande fordon måste utbildas, testas och få ett tillstånd innan de får köra. Infrastrukturen måste anpassas till en blandning mellan självkörande fordon och fordon som inte är det. Utvecklingen måste också regleras så att den tar hänsyn till säkerheten för alla trafikanter, inklusive de oskyddade.

– De tio principerna är utformade som ett stöd till beslutsfattare inom EU som står inför utmaningen att fatta kloka beslut som borgar för att den nya tekniken leder till ett säkrare transportsystem, säger Anders Lindström.

FAKTA: Fersi

Fersi, Forum of European road safety research institutes, är en sammanslutning av 21 europeiska länders forskningsinstitut inom trafiksäkerhetsområdet. Organisationen arbetar för att bidra till trafiksäkerhetsforskningen och öka trafiksäkerheten. FERSI representerar sina 21 partners gentemot EU-kommissionen, parlamentet och ministerrådet gällande trafiksäkerhetsforskningsfrågor och har därmed goda möjligheter att påverka EU:s regelarbete inom trafiksäkerhetsområdet.

 

Mer om: FERSI | VTI


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Nyhetsbrev

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Arkiv

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Jobb & Karriär
Han tar över i Helsingborgs hamn

Blir ny vd efter Niels Vallø.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Jobb & Karriär
Ny vd för Daf i Norden 

Michiel Kuijs tar över Daf i Nederländerna och Norden.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Coop levererar mat med el

Först ut med elbil från Volvo.

Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Jobb & Karriär
Adnavem växer vidare

Andreas Gustavsson går från TTS Marine till startup.

Best köper upp Malmöbolag 

Best fortsätter sin expansion och förvärvar Netline xpress. 

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181