23948sdkhjf

Många åtgärder krävs för att självkörande fordon ska höja trafiksäkerheten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det är en bit kvar innan självkörande fordon kan leda till ökad trafiksäkerhet. Det konstaterar Fersi och VTI i en rapport.

För att självkörande och uppkopplade fordon ska leda till ökad trafiksäkerhet krävs en hel del åtgärder. Allt från anpassning av tekniken så att den bättre tar hänsyn till oskyddade trafikanter till nya former av utbildning av förare. Det framgår av ett så kallat position paper som den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen Fersi tagit fram under ledning av VTI.

Automation är högaktuellt, inte minst inom transportsektorn. Tekniken utmålas ofta som lösningen på alla problem som har med trafiksäkerhet, trängsel och hållbarhet att göra. I själva verket dröjer det många år innan alla fordon är automatiserade och vi måste fram till dess hantera blandad trafik. De självkörande fordonen kommer att rulla på samma platser som det finns oskyddade trafikanter, till exempel gående och cyklister. Möjligheterna att kunna göra andra saker under färd med ett självkörande fordon kan mycket väl öka resandet, med mer trängsel, fler olyckor och ökad energianvändning som följd. Samhällets krav behöver bli tydligare och forskning, utveckling, tester och certifiering måste gå hand i hand för att utvecklingen faktiskt ska leda till förbättrad trafiksäkerhet, framkomlighet och hållbarhet. Sedan kan uppkopplade och automatiserade fordon också medföra helt nya risker och faktiskt orsaka nya typer av olyckor, vilket också behöver utredas och förebyggas.

Den europeiska trafiksäkerhetsaktören Fersi har sett behov av att beskriva utmaningarna med automation och vad som krävs för att denna faktiskt ska bli nyckeln till säkrare trafik. En arbetsgrupp har därför tagit fram ett så kallat position paper, dvs ett ståndpunktsdokument som redogör för Fersi:s syn på frågan. I detta dokument med titeln Safety through automation? beskriver man de frågor som behöver besvaras och föreslår åtgärder. VTI har, genom forskningschef Anders Lindström, lett arbetsgruppen.

– Vi har bland annat belyst vad som krävs för att självkörande och uppkopplade fordon ska förbättra trafiksäkerheten, men också vilka säkerhetsrisker som vi inte tror kan lösas genom självkörande och uppkopplade fordon, säger Anders Lindström.

Dokumentet belyser även vilka nya säkerhetsrisker som faktiskt uppstår på grund av självkörande och uppkopplade fordon samt hur sätt att testa, certifiera och utvärdera tekniken bör utvecklas.

– Det är mycket glädjande att VTI, tack vare vår kompetens och vårt goda anseende som forskningsinstitut inom EU, har fått förtroendet att leda arbetsgruppen som tagit fram detta position paper. Vi har på så sätt fått möjligheten att bidra till kunskapen om utmaningarna med automatiserade fordon, säger Tomas Svensson, generaldirektör på VTI.

Slutsatserna i Fersi:s dokument sammanfattas i tio grundläggande principer för att uppnå säkerhet genom automation. Till exempel konstaterar arbetsgruppen att alla förare av självkörande fordon måste utbildas, testas och få ett tillstånd innan de får köra. Infrastrukturen måste anpassas till en blandning mellan självkörande fordon och fordon som inte är det. Utvecklingen måste också regleras så att den tar hänsyn till säkerheten för alla trafikanter, inklusive de oskyddade.

– De tio principerna är utformade som ett stöd till beslutsfattare inom EU som står inför utmaningen att fatta kloka beslut som borgar för att den nya tekniken leder till ett säkrare transportsystem, säger Anders Lindström.

FAKTA: Fersi

Fersi, Forum of European road safety research institutes, är en sammanslutning av 21 europeiska länders forskningsinstitut inom trafiksäkerhetsområdet. Organisationen arbetar för att bidra till trafiksäkerhetsforskningen och öka trafiksäkerheten. FERSI representerar sina 21 partners gentemot EU-kommissionen, parlamentet och ministerrådet gällande trafiksäkerhetsforskningsfrågor och har därmed goda möjligheter att påverka EU:s regelarbete inom trafiksäkerhetsområdet.

 

Mer om: FERSI | VTI


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Nyhetsbrev

Sagax handlar för 200 miljoner

Arkiv

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.244