23948sdkhjf

Catena utvecklar logistikkluster i Bjuv

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Tillsammans med Foodhills och Backahill tar Catena över Findus gamla lokaler i Bjuv. Målet är att skapa ett nytt livsmedels- och logistikkluster.

I och med månadsskiftet gick ägarskapet av Findus nedlagda anläggning i Bjuv över i nya händer. Sedan tidigare har det stått klart att Foodhills, med huvudägaren Backahill, tar över anläggningen.

I samband med övertagandet blir det nu officiellt att nybildade bolaget Foodhills fastighet står för förvärvet av fastigheterna på området. Av det bolaget äger Backahill 45 procent och Foodhills tio procent, medan en ny spelare i form av Catena går in som ägare av 45 procent. Vd för det nya bolaget blir Mikael Halling, tidigare vice vd för Catena.

För de tre fastigheterna på området – som omfattar lantbruksmark, ett större vattenreningsverk och ett antal byggnader med en uthyrningsbar yta om drygt 100 000 kvadratmeter – betalar Foodhills fastighet 85 miljoner kronor.

Catena, nykomlingen i sammanhanget, är inriktade på just logistikfastigheter och äger i dag drygt 100 stycken. Bolaget i sig driver inte logistiken, utan hyr ut. Nu sätter man direkt igång ett arbete för att hitta nya hyresgäster till byggnaderna, som tidigare bland annat huserade Findus huvudkontor och produktion. Totalt uppskattar man att uthyrningsvärdet uppnår 35 miljoner kronor.

Läs också: Catena köper mark i Stockholm syd

– Fastighetsbolaget är en möjliggörare för de verksamheter som kommer att etablera sig på området. Genom en gemensam satsning i Bjuv, som har ett bra läge bara några kilometer från E4 och E6, är vi med och skapar möjligheten för ett logistik- och livsmedelskluster med nya arbetstillfällen, smarta lösningar och samordningsvinster både för det hållbara samhället, leverantörerna och kunderna, säger Catenas vd Benny Thögersen i ett pressmeddelande.

Läs också: Catena köpte Apoteas lager

Samtidigt förtydligar Benny Thögersen för sajten 8 till 5 att det är Foodhills som kommer att stå som ansvariga för att utveckla den nya verksamheten, medan Catena engagerar sig i anläggningen.

Även om Catena är nya i affären har man tidigare kopplingar till Backahill – den senare är nämligen Catenas största ägare, med ett ägande av drygt 30 procent av aktierna.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

Arkiv

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211