23948sdkhjf

Wanted – 40 000 kvinnor och män sökes!

| Av Caj Luoma och Göran Arkler | Tipsa redaktionen

Företrädare från Transportföretagen och Transportindustriförbundet vill se en dialog om hur framtidens kompetens ska säkras.

I allt snabbare takt beställer vi med ett klick hem varorna på nätet – mode, livsmedel, skönhetsprodukter och vitvaror, hobbyprylar och allt möjligt tänkbart. Idag är det dessutom Cyber Monday, ett amerikanskt fenomen som har tagit sig till Sverige och som innebär sänkta priser och erbjudanden på nätet för att få igång e-julhandeln. Den ökade e-handeln innebär givetvis fler transporter. Det är bra. Vi gillar transporter, särskilt smarta sådana. Men vi måste finna kvinnor och män till att utföra transporterna!   

Vi tar transporterna för givet. I så pass hög grad att vi inte tänker på dem. Inte förrän de står still. Vi färdas med dem till skola, jobb och fritid. Hela vår tillvaro är uppbyggd kring transporter. De är en förutsättning för ett land med Sveriges geografiska utmaningar, för att vårt näringsliv ska fungera och för att vi ska kunna hälsa på nära och kära från norr till söder.

Vad få känner till är att bristen på personal är transporternas största utmaning. Om bara några år, fram till 2030, kommer uppemot 40 000 jobb att kunna gå förlorade om branschen inte lyckas anställa i den takt efterfrågan kräver. Det visar en rapport som Transportföretagen har låtit ta fram med hjälp av HUI Research. 

Orsakerna till att behovet sticker ut just i transportbranschen är delvis ett svikande elevantal på gymnasieskolans yrkesutbildningar, minskat körkortstagande och stora pensionsavgångar parallellt med växande efterfrågan på transporttjänster, inte minst till följd av den ökade e-handeln.

För att transportnäringen ska kunna växa och utvecklas och för att jobb inte ska gå förlorade måste bransch, skola och beslutsfattare i samverkan skapa förutsättningar för att locka fler till branschens yrken. Vi vet att en fungerande och långsiktig dialog mellan företag, politik och utbildningsarrangörer är positivt för utbildningskvaliteten. Och vi vet att det i sin tur leder till attraktiva utbildningar. Vi efterlyser därför det vi kallar regionala stödstrukturer, det vill säga offentligt finansierade stödpersoner som ser till att den lokala och regionala dialogen kommer till stånd och långsiktigt utvecklas.

Samtidigt som vi efterlyser dessa åtgärder välkomnar vi regeringens satsning på fler platser inom vuxenutbildningen och vi är positiva till att regeringen inte väljer att lyfta bort tid från yrkesämnen i den pågående översynen av den gymnasiala yrkesutbildningen. Men i ljuset av transportnäringens stora rekryteringsbehov och med vetskapen om att transporterna är en förutsättning för vår vardag och för hela Sveriges ekonomi vet vi att ett underdimensionerat utbildningssystem får stora konsekvenser för hela landet.

Vi vill därför lyfta fram transporternas betydelse och det långsiktiga arbete som branschens kompetensförsörjning fordrar. Vår bransch är en framtidsbransch som vill kunna möta efterfrågan – inte minst den ökade e-handeln – och som vill kunna bidra till vår välfärd som vi känner den. Vi finns tillgängliga för dialog om hur vi kan stärka kompetensförsörjningen till transportnäringen.

Caj Luoma, chef utbildning och kompetensförsörjning, Transportföretagen
Göran Arkler, vd Transportindustriförbundet

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Arkiv

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”

Paketrekord – men Postnord håller stånd.

Jobb & Karriär
Vd:n lämnar Göteborgs hamn

Magnus Kårestedt lämnar över till nya krafter.

Castellum bygger nytt i Brunna

Siktar mot storskalig logistikverksamhet i Stockholm Väst.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143