Trafikverket har arbetat med att omvandla vägar till mötesfria vägar för att minska olycksrisken, vilket även blivit resultatet då olyckorna minskat med 80 procent på vägarna. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI har nu undersökt de mötesfria vägarna och kommit fram till att samtidigt som olyckorna minskar så ökar slitaget.
- Jämförelser har visat att utvecklingen av spårdjup ökade upp till 60 procent på de enfiliga sträckorna av mötesfria vägar. Det blir färre sidoförflyttningar av fordonen, vilket resulterar i slitage och att belastningen koncentreras till smala spår längs med vägsträckan, säger Terence McGarvey, forskningsingenjör på VTI i ett pressmeddelande.
De tekniska kraven på de mötesfria vägarna, som är billigare att bygga än motorvägar och dubbla körfält måste nu öka enligt VTI.
- Den accelererade nedbrytningen uppstår på grund av designen. För att minska nedbrytningen behövs en förbättrad design, till exempel breddade mitt- och sidovägrenar som ökar sidoförflyttning av fordon eller modifierade asfaltsblandningar som står emot deformation. Sådana åtgärder kräver dock större initiala investeringsinsatser, säger Terence McGarvey.