23948sdkhjf

Expansiv östspeditör kvalitetssäkrar mot olagigt cabotage

Transporter ska utföras på rätt sätt. Av det skälet är Göteborgs-baserade InterEast ett av få speditionsbolag som är certifierade mot olagligt cabotage.
- Vi står upp för svensk åkerinäring, det är otroligt viktigt för oss, säger Oscar Törnqvist, vice vd och tredje generationen i InterEast. När man köper en InterEast-tjänst ska man vara trygg och säker på att leveransen är högkvalitativ och utförs på ett rättvist sätt.
Trots att InterEast i dag är ett växande logistikföretag har de nära kontakt med alla sina kunder – som alla värderas lika högt. Oscar lyfter fram det lilla företagets styrka, att kunna erbjuda en personlig speditör och slippa flera mellanhänder. Ibland åker de till exempel ner från Göteborg till Trelleborg för att själva genomföra stickprov på lastbilarnas gods.
- Alla chaufförer brukar skratta gott när jag kavlar upp ärmarna och hoppar upp på trailrarna i kostym, säger Oscar Törnqvist. Men det är viktigt för kunden att vi har koll på det vi skickar.
InterEast växer och tar nu sikte på att expandera vidare i Asien och Östeuropa. Men viktigast av allt är att göra det under familjens fana och stolthet, det vill säga leveransprecision och nära kundrelationer.
InterEast är i dag ett medelstort företag inom logistikbranschen med 30 anställda fördelat på totalt tre kontor i Göteborg, Rumänien och Turkiet. För närvarande har bolaget en omsättning på 70 miljoner kronor per år med ambitionen att öka med 30 procent per år framöver, enligt Oscar Törnqvist, en av InterEasts tre delägare.
Just nu siktar de på att öka sin närvaro på flera utlandsmarknader där de redan har kunder men inte någon personal.
- Vi kommer främst fokusera på Östeuropa där vi redan är stora, men vi vill också expandera i Hong Kong och Asien, säger Oscar Törnqvist. Där vill vi öppna kontor och ha egen personal på plats – allt för att kunna garantera bästa möjliga service för våra kunder.
Den stora utmaningen ligger i att växa med bibehållen fokus på deras kärnvärden. Enligt Oscar strävar InterEast efter att vara det ”stora lilla” företaget med en nära och personlig kundkontakt där kvalitet och leveranssäkerhet alltid går först.
- Vår förhoppning är att våra kunder ska värdera kvalitet och närproducerat högt, säger Oscar Törnqvist. Vi vill att de ska räkna på mer än transporten från A till B. Att bara se på pris kan vara mycket ineffektivt som kund, när behovet är ett logistik- och transportföretag som håller vad de lovar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063