23948sdkhjf

APM och SCT startar ny tågpendel

Två av Sveriges ledande logistiknav länkas samman när APM Terminals, i samarbete med operatören SCT Transport, startar en ny järnvägspendel mellan containerterminalen i Göteborg och Katrineholm för vidare transport till Norrköping. Första turen med den nya pendeln lämnar Göteborg på måndagen, den 16 november.
Första turen med den nya pendeln lämnar Göteborg på måndagen, den 16 november.
- Katrineholm är en viktig knutpunkt för att nå det stora logistiknavet i Norrköping, säger Svante Altås, vd i SCT Transport. Här lastas och lossas allt från skogsprodukter till konfektion och elartiklar för vidare transport till och från industrin och detaljhandeln i regionen. Jag ser en stor potential för företag i området att skapa effektiva transporter tack vare den nya pendeln.
Tidigare har SCT Transport kört containergods på järnvägen till Hallsberg och vidare på lastbil till Norrköping. Med en daglig pendel mellan Katrineholm och Göteborg kan sträckan på vägarna minskas betydligt.
- Det här gynnar förstås kunderna rent prismässigt, säger Svante Altås. Dessutom är det bra ur miljösynpunkt – ett tåg kan ta lika många containrar som ryms på drygt 40 lastbilar. Men framför allt kan vi öka kapaciteten och leverera godset snabbare och mer pålitligt när det går på järnväg.
Intresset för att transportera containrar på järnväg ökar hela tiden och i dag står järnvägstransporterna för 50 procent av containertrafiken till och från APM Terminals i Göteborg.
- Med tillräckligt stora volymer finns det klara ekonomiska och miljömässiga fördelar med att välja järnvägen, säger Hans Gutsch, affärsutvecklare på APM Terminals. På vår järnvägsharpa har vi ökat kapaciteten med 50 procent det senaste året och vi räknar med att öka järnvägsvolymerna ytterligare de kommande åren.
Katrineholmspendeln kommer att gå dagligen och är den 26:e pendeln som startar från APM Terminals i Skandiahamnen i Göteborg. Det är också den första nya pendeln sedan APM Terminals stod klar med sina investeringar i somras. I dag kan terminalen ta emot 750 meter långa tåg på sex spår och med nya järnvägskranar som lastar och lossar godset effektivt.
Bildtext:
SCT Transports vd Svante Altås och APM Terminals vd Henrik Kristensen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063