23948sdkhjf

Finalister klara i Future Transport Award 2013

Juryn i Future Transport Award 2013 har sagt sitt och enats om tre finalister i kategorin Intermodal Goods och tre i kategorin Public Transport.
Prisutdelningen äger rum på den stora galamiddagen i samband med Elmia Nordic Rail/Future Transport i Jönköping den 9 oktober klockan 19.30. Finalisterna kommer även att presentera sina innovativa lösningar vid ett seminarium på Elmia Nordic/Rail Future Transport i Jönköping den 9 oktober klockan 16.45.

Finalisterna i kategorin Intermodal Goods är Green Cargo , Jernhusen/Interlink och Sandahlsbolagen .

Finalisterna i kategorin Public Transport är Haparanda-Tornio Resecentrum , Jernhusen/Malmö Centralstation och SJ – Norrlandståg .

Green Cargo nomineras för sin expansion av den intermodala trafiken till och från Göteborgs hamn.

Jernhusen/Interlink nomineras för utvecklingen vid Jernhusens kombiterminal i Helsingborg som drivs av Interlink.

Sandahlsbolagen nomineras för att vara en av initiativtagarna till Real Rail och för att målmedvetet använda och utveckla intermodala transporter inom koncernen och för övertagandet av Luleå Kombiterminal.

Haparanda-Tornio Resecentrum nomineras för att det sommaren 2012 togs det första spadtaget för bygget av ett nytt och gemensamt resecentrum på den svenska sidan av gränsen på området mellan Sverige och Finland. Resecentrumet ska länka ihop den svenska och den finska kollektivtrafiken och ska därmed innehålla verksamheter från både Haparanda och Torneå, så som busstation och godshantering. Resecentrum byggs i ett plan och blir cirka 1 150 kvadratmeter stort. Det ska också innehålla annan verksamhet som tillgodoser resenärens behov, exempelvis restaurang. Haparanda Tornio Resecentrum ska invigas i januari 2014.

Jernhusen/Malmö Centralstation nomineras för utvecklingen av Centralstationsområdet som möjliggör enkla och smidiga byten mellan olika trafikslag och som bedöms vara en föregångare i Kollektivtrafiksverige.

SJ – Norrlandståg nomineras för att man på ett innovativt och affärsmässigt sätt har tillfört ett nytt, högkvalitativt trafikerbjudande på sträckan Umeå-Stockholm. Genom en särskild satsning på Norrland har SJ Norrlandståg väl utnyttjat Ådalsbanan/Botniabanan nuvarande tillgänglighet och på så vis tillfört ett nytt resandealternativ som snabbt vunnit i popularitet och tagit marknadsandelar av både väg och flyg.

Juryn i Future Transport Award – som delas ut gemensamt av Elmia Nordic Rail/Future Transport och tidningarna Transport & Logistik iDag, RESFORUM och Trafikforum, består av Anders Karlsson , chefredaktör för RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik iDag (juryordförande), Jörgen Nyström , projektledare Nordic Rail Future Transport, Gunnar Malm , Generaldirektör i Trafikverket, Christel Wiman , vd i Branschföreningen Tågoperatörerna och Pär Isaksson , Bombardier Transportation.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078