23948sdkhjf

Sjöfarten kan skapa nya jobb

En massflykt pågår från den svenska flaggan. Den svenska utrikeshandeln bidrar till att närmare 200 miljoner ton gods transporteras per år via sjövägen. 

De svenska hamnarna tar emot flera hundra last¬fartyg och färjor om dagen. Det betyder 109 000 anlöp om året. Trots detta är endast en bråkdel av alla dessa fartyg svenskflaggade.Sjöarbetsmarknadens parter uppmanar nu regeringen att vidta omedelbara åtgärder för att rädda den svenska sjöfarten. Parterna består av Sveriges Redareförening, Sjöfartens Arbetsgivareförbund, Sjöbe¬fälsföreningen och SEKO. - Lagändringarna kostar inga pengar och bidrar till att öppna en arbetsmarknad som annars är stängd för svenska sjömän, säger Christer Themnér, vd i Sjöbefälsföreningen. Det handlar om att rädda de jobb som finns kvar samt skapa möjligheter till nya jobb inom sjöfarten, en global bransch som har framtiden för sig. De nya jobben är särskilt lämpade för ungdomar.I våra nordiska grannländer utvecklas sjöfarten. Men i Sverige hindras den svenska sjöfarten med konkurrenshämmande regler och utebliven lagstiftning som andra EU-länder infört. Det har lett till att handelsflottan under de senaste fyra åren halverats till 114 fartyg med endast 6 600 kvarvarande svenska sjömän. Inte mindre än 5 000 svenska jobb på våra fartyg har försvunnit till utlandet, företrä¬desvis Norge, Danmark och Finland. Många säsongsjobb och arbetstillfällen inom övriga sjöfartsnä¬ringen är också borta.- Omedelbara åtgärder krävs för att undvika förödande konsekvenser för hela det svenska sjöfarts¬klustret, där sammanlagt 105 000 personer arbetar, säger Anders Boman, ordförande för Sveriges Redareförening och Christer Bruzelius, ordförande i Sjöfartens Arbetsgivareför¬bund.Det finns ytterligare cirka 250 000 personer med länkar till sjöfartssektorn. De arbetar inom turism, väg- och järnvägstransporter och delar av övriga stödtjänster. Det är särskilt allvarligt att kompetens¬försörjningen av svenska sjömän och de två populära sjöbefälsskolorna hotas. - Svenska fartyg håller hög kvalitet och sjöfarten är det mest miljövänliga transportslaget, säger Tomas Abrahamsson, vice förbundsordförande i SEKO. Svenskflaggad sjöfart har ett mycket gott internationellt anseende, men medelåldern på den snabbt minskande svenska handelsflot¬tan stiger i takt med utflaggningarna. Sverige tappar nu med stormsteg inflytande över den in¬ternationella sjöfarten. Det får konsekvenser för miljön i Östersjön och i västerhavet. För att åstadkomma ett trendskifte och en positiv tillväxt krävs förändring, enligt sjöarbetsmarknadens parter:· Inför tonnageskatt: Sjöfartsnäringen behöver skyndsamt få en positiv signal om att Sverige kom¬mer att följa övriga sjö¬fartsnationer inom EU och omgående införa tonnageskatt. · Genomför de marginella anpassningar som behövs i inkomstskattelagen och socialförsäkringsbal¬ken.· Stoppa Transportstyrelsens chockartade höjningar av tillsynsavgifterna för fartyg och anpassa det allmänna avgiftsläget för registrering, inspektion, farledsavgifter, behörigheter mm till grannlän¬dernas nivå. · Medverka till kostnads- och konkurrensutjämning med anledning av de nya svavelreglerna och andra kommande miljöregler.Sjöarbetsmarknadens parter är redo att tillsammans ta sitt ansvar för att Sverige åter ska kunna bli en stark sjöfartsnation. Men framtiden för Sveriges sjöfart vilar i regeringens händer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078