23948sdkhjf

Volvo levererar elhybrid till SITA

Volvo Lastvagnar har levererat en elhybridsopbil till SITA som i dag fredag börjar hämta avfall i Stockholm med omnejd. Bilen som även är utrustad med ett elaggregat för tystare tömning gör den extra lämpad för hämtning i bostadsområden. Såväl störande buller som koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning blir avsevärt lägre i jämförelse med traditionella fordon.

SITA kommer nu i december att ta sin första Volvo elhybridlastbil med el-aggregat i drift i Stockholm. Fordonet ska hämta plast- och metallförpackningar framförallt hos företag som restauranger, köpcentrum och hos bostadsrättsföreningar. Vid lägre hastigheter drivs SITAs nya fordon av en elmotor och aggregatet som används vid tömning av kärl och komprimering är helt eldrivet. Därmed kan hämtning ske i det närmaste ljudlöst vilket innebär att bullret minskar i bostadsområdena.– Vi ser stora fördelar med den nya elhybridlastbilen eftersom våra kunder i bostadsområdena kommer att uppleva mindre av störande buller och minskade utsläpp av avgaser, säger Mårten Widlund, vd i SITA. Vi arbetar kontinuerligt för att minska transporternas miljöpåverkan genom att exempelvis använda alternativa drivmedel och ny teknik. Detta är ett steg i vår satsning. En sopbil står stilla 60-70 procent av tiden när den hämtar avfall i bostadsområden. Däremellan körs den i regel i korta intervaller. I och med att en elmotor driver fordonet vid lägre hastigheter, samt vid lastning och komprimering, kan man säga att den smyger fram. Detta minskar buller och möjliggör bränslebesparingar med uppemot 30 procent. Den är så tyst att vi kan konstatera att den smyger fram.Fordonet, en Volvo FE Hybrid, är en så kallad parallellhybrid vilket innebär att energin från dieselmotorn och elmotorn kan utnyttjas samtidigt eller oberoende av varandra och den växlar automatiskt mellan de olika drivkällorna. Om så behövs kan chauffören välja vilken motor som ska användas. Energin som uppstår vid inbromsning bidrar också till att ladda batterierna.Bilens aggregat drivs enbart med el vilket skiljer sig från konventionella aggregat som drivs med fordonets dieselmotor. Batteriet laddas med plug in-teknik. Aggregatet tillverkas av det finska företaget NTM.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063