23948sdkhjf

Anders Karlsson: - Problem går oftast att lösa om viljan finns

- Under 2012 har transporter och logistik varit i stort fokus och det är också ett år som har präglats av att vissa oerhört viktiga frågor för svensk transportnäring fortfarande är olösta. Det skriver chefredaktör Anders Karlsson i sin ledare i Transport & Logistik iDags decemberutgåva. Ledaren finns även publicerad i den här artikeln:

År 2012 går nu mot sitt slut och ett nytt år tar över. Under 2012 har transporter och logistik varit i stort fokus och det är också ett år som har präglats av att vissa oerhört viktiga frågor för svensk transportnäring och indirekt även för hela näringslivet fortfarande är olösta – eller där besluten ur svensk transportnärings och svenskt näringslivs perspektiv ser ut att gå i helt fel riktning. Det handlar bland annat om EU:s svaveldirektiv inom sjöfarten och svensk sjöfarts internationella konkurrenskraft samt om de fortsatt stora problemen med utländsk konkurrens inom svensk åkerinäring.Svensk sjöfart är nu i akut kris och flera tusen arbetstillfällen är hotade när utflaggningen av svenska fartyg fortsätter. Svenska redare kritiserar regeringen för att tvinga bort svenska rederier och arbetstillfällen från landet på samma sätt som svenska åkerier tvingas lägga ned eller flagga ut – i båda fallen försvinner svenska arbetstillfällen och många värdefulla skattekronor till svenska staten.Det nya svaveldirektivet för sjöfarten innebär att halten av svavel i fartygsbränslen ska sänkas från 3,5 procent till 0,5 procent till år 2020. I Östersjön, Nordsjön och engelska kanalen gäller hårdare krav. Där får fartygens bränsle innehålla maximalt 0,1 procent svavel år 2015. I dag tillåts ett svavelinnehåll på 1 procent i dessa vatten. I EU-parlamentet finns dock invändningar mot att olika hårda krav gäller för utsläppen inom EU.Svenska redare tror på och står bakom skärpta regler för svavelinnehållet i fartygsbränsle globalt sett. Att hårdare svavelregler för internationell sjöfart införs på regional basis inom EU är däremot djupt olyckligt. Beslutet borde gälla för hela EU och ge mer tid för omställning. De nya reglerna kommer att negativt påverka såväl basindustrins som rederinäringens konkurrensförutsättningar.Det är nu hög tid att Sveriges regering genomför åtgärder som underlättar konkurrensläget för både svensk sjöfart och svensk åkerinäring. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd har varit och är mycket flitig med att föra dialog med svensk transportsektor och hon ställer ofta upp som talare på konferenser och är regelbundet på studiebesök ”ute i verkligheten” i en omfattning som förmodligen ingen annan minister med ansvar för transporter och infrastruktur tidigare har varit. Nu är det dags för regeringen att på allvar bevisa att svensk transportsektor har en framtida tillväxtpotential där det med rätt åtgärder och med vilja och engagemang går att skapa många välbehövliga arbetstillfällen. Med dessa ord önskar jag läsare, annonsörer och övriga intressenter och samarbetspartners en riktigt God jul och ett Gott Nytt År!Anders KarlssonChefredaktör, Transport & Logistik iDag

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063