23948sdkhjf

Cevian näst största aktieägare i Panalpina – Gardell lägger locket på

Samtidigt som den danska transport- och logistikkoncernen Freja inlederett omfattande samarbete med en av de världsledande transport- ochlogistikkoncernerna – schweiziska Panalpina – avböjer Christer Gardellen intervju för att redogöra för sina framtidsplaner som näst störstaaktieägare i Panalpina via riskkapitalbolaget Cevian.

Christer Gardells riskkapitalbolag Cevian Capital har på senare tid köpt aktier i Panalpina och man är för närvarande näst största aktieägare i transport- och logistikkoncernen med ett aktieinnehav på drygt 11 procent. Christer Gardells ”vapendragare” Lars Förberg, managing partner och tillsammans med Christer Gardell grundare av Cevian, är sedan 2011 styrelseledamot i Panalpina.Cevian Capital grundades 2002 av Christer Gardell och Lars Förberg.I slutet av oktober i år begärde Transport & Logistik iDag/Transportnet att få en intervju med antingen Christer Gardell eller Lars Förberg. Men varken Christer Gardell eller Lars Förberg vill till Transport & Logistik iDag/Transportnet kommentera Cevians framtidsplaner för sin aktieportfölj i Panalpina.– Vi tackar för ditt intresse för en intervju, men både Lars och Christer avböjer att medverka, säger Poppy Groth, Executive Assistant, Cevian Capital AG i Schweiz till Transport & Logistik iDag/Transportnet.Enligt Panalpinas årsredovisning för 2011 kontrollerar Cevian Capital II Master Fund L.P. 11,37 procent av aktierna i bolaget vilket gör Cevian till näst största aktieägare efter schweiziska Ernst Göhner Stiftung som kontrollerar 43,58 procent av aktierna. Panalpina är noterat på fondbörsen i Basel, Schweiz.Både Christer Gardell och Lars Förberg var tidigare verksamma i dåvarande riskkapitalbolaget Custos som i slutet av 1990-talet gick in som huvudägare i dåvarande ASG-koncernen där Custos under ASG:s sista period som självständigt bolag kontrollerade drygt 40 procent av rösterna/aktierna. Som aktieägare i ASG drev Custos på en strukturlösning som innebar att ASG renodlades genom utförsäljningen av Frigoscandia, samtidigt som kärnverksamheten rationaliserades. 1999 sålde Custos sitt aktieinnehav till Danzas som då ingick i Deutsche Post. I dag är varumärket ASG borta, men verksamheten är integrerad i Deutsche Post-ägda DHL-koncernen.Panalpina inleder nu ett samarbete med danska Freja Transport & Logistics. Samarbetet omfattar främst styckegods och dellaster som fraktas med lastbil. Båda bolagen ser fördelar med samarbetet för den nordeuropeiska transport- och logistikmarknaden. I medelpunkt för samarbetet står Panalpinas nya nordiska hub (Nordic Hub) i Hamburg, Tyskland. November månad är därmed startskottet för både Panalpinas samarbete med Freja och för öppnandet av Panalpinas nya hub i Hamburg, varifrån bolagets godsförsändelser för flyg- och sjöfrakt kombineras med landtransporter till och från Skandinavien. Dagliga avgångar till och från Hamburg sammanlänkar Panalpinas hub med flygplatserna i Frankfurt och Luxemburg, där Panalpina bedriver omfattande flygfraktverksamhet.– Den här samordningen av våra nordeuropeiska transporter via Hamburg förbättrar avsevärt våra tjänster genom utökad kapacitet, snabbare transporttider mellan norra och södra Europa samt en kostnadssänkning i vår linjetrafik, säger Florian Zehetleitner, Regional Project Manager Road Freight i Panalpina.Panalpina har sökt en stark partner för landtransporter till och från Skandinavien och här ser man stora synergier för bolagets hub i Hamburg.– Freja Transport & Logistics är exakt den partner som vi har sökt, säger Florian Zehetleitner. Det strategiska partnerskapet innebär tillväxtmöjligheter för båda bolagen.Samarbetet med Freja är inte nytt för Panalpina. Sedan många år tillbaka samarbetar de båda bolagen i Finlandstrafiken och de goda erfarenheterna från det samarbetet har varit utslagsgivande för det gemensamma nästa steget. Panalpina förfogar nu genom det fördjupade samarbetet med Freja över ett konkurrenskraftigt distributionsnätverk för fraktbefordran mellan mellersta Europa och storstadsregionerna i Danmark, Sverige, Norge och Finland. Med dagliga avgångar till och från Skanderborg, Köpenhamn, Helsingborg, Malmö, Göteborg, Oslo och Helsingfors är Panalpina i det läget att men kan erbjuda ett utökat spektra av transporttjänster med en transittid av maximalt 48 timmar.Panalpina, med säte i Basel, Schweiz, är en av världens ledande transport- och logistikkoncerner med tonvikt på global flyg- och sjöfrakt samt tredjepartslogistik.Panalpina-koncernen opererar ett nätverk som omfattar 500 filialer i över 80 länder i sex världsdelar, inklusive Sverige. I ytterligare ett 80-tal länder finns Panalpina representerat via agent. Panalpina-koncernen har sammanlagt 15 500 medarbetare. Omsättningen i Panalpina-koncernen uppgick 2011 till motsvarande cirka 48 miljarder kronor.Freja Transport & Logistics A/S grundades i Danmark 1985. Koncernen, med huvudkontor i Skive i Danmark och med 13 ytterligare avdelningar i Danmark, Sverige, Norge och Finland, är i dag Nordens största privatägda transport- och logistikkoncern.Freja-koncernen sysselsätter cirka 500 medarbetare och redovisade en omsättning för 2011 på motsvarande cirka 2,5 miljarder svenska kronor (260 miljoner euro).Frejas svenska bolag, Freja Transport & Logistics AB, har kontor och terminaler i Helsingborg, Jönköping och Stockholm. Frejas verksamhet i Sverige har sedan mitten av 2000-talet vuxit i Sverige bland annat genom förvärv av svenska transport- och speditionsbolag som Åkeribolaget i Helsingborg, Euro Traffic i Helsingborg, ATS Cargo i Växjö och TKS i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063