23948sdkhjf

Lastbilsstation gör flera förvärv och anställer DSV:s partigodschef

Skellefteå Lastbilsstation rekryterar DSV Roads partigodschef Willy Thor och växer rejält genom nya uppdrag, förvärv och egen verksamhet i Gävle.

Skellefteå Lastbilsstation har per den 1 oktober förvärvat City Speed i Luleå av David Pålsson via sjuktransportföretaget PDX.Förvärvet av City Speed omfattar 8 bud- och lastbilar samt 10 medarbetare som utför budtransporter samt hämtnings- och distributionstrafik i Norrbotten.- Skellefteå Lastbilsstation finns sedan tidigare representerat i Luleå med eget kontor och med terminal och lagerlokaler, säger Magnus Svedberg, vd och majoritetsägare i Skellefteå Lastbilsstation till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Förvärvet av City Speed är ett led i vår expansion och innebär att vi både breddar och utökar vår verksamhet i Norrbotten.Den 1:a oktober startade Skellefteå Lastbilsstation dessutom egen verksamhet i Gävle. Bolaget hyr terminal och lagerlokaler i Gävle som är väl anpassade för logistikverksamhet. - De främsta skälen till att vi expanderar i Gävle är dels att vi ser Gävle som ett allt mer betydelsefullt trafiknav för våra linjer Luleå – Stockholm och Luleå – Örebro, dels för att säkerställa kvalitet och flexibilitet. säger Magnus Svedberg.I maj i år förvärvades Budbilen i Ånge med 18 lastbilar och 25 anställda av den tidigare ägaren Christer Eriksson. En stor del av verksamheten drivs nu med Sundsvall som bas, där Skellefteå Lastbilsstation sedan tidigare har en filial.- Ett ytterligare led i vår kraftiga expansion är att vi har anställt Willy Thor som platschef och trafiksamordnare, säger Magnus Svedberg. Willy börjar hos oss den 25 oktober och kommer att vara placerad i Sundsvall. Willy Thor har mångårig erfarenhet av transportbranschen och har ett gediget kontaktnät när det gäller svensk inrikestrafik.Willy Thor kommer närmast från DSV Road där han har varit anställd i närmare 14 år. Han är sedan ett antal år tillbaka chef för DSV Roads inrikes partigodsverksamhet och han har varit baserad i Sundsvall och Västerås.- Ett av skälen till den här rejäla expansionen är att vi kan erbjuda snabbare leveranstider och ökad turtäthet jämfört med våra konkurrenter, säger Magnus Svedberg. Det här möjliggör ett effektivare linjenät som täcker hela Norrland. På det här sättet räknar vi med att knyta till oss nya kunder och flöden samt utöka våra åtaganden för befintliga kunder.Magnus Svedberg förklarar att Skellefteå Lastbilsstation hittills främst har arbetat med ett linjenät dagtid men att förändringen innebär att man även kan erbjuda ett linjenät nattetid.- Genom att själva äga en stor del av lastbilarna och med anställda förare ska kunna utföra transportuppdrag med en högre grad av flexibilitet än med inlejda åkerier, säger han. Vi kan då vända och vrida på uppdragen utan att andra intressen påverkar. Allt för att vara så flexibel som möjligt. Vi blir genom det här sättet mer effektiva och konkurrenskraftiga. Förändringen har delvis blivit verklighet tack vare önskemål från ett antal befintliga och blivande kunder.Skellefteå Lastbilsstation har hittills använt oss av ett 120-tal egna lastbilar och inhyrda transportörer som i varierande omfattning har utfört hämtnings- och distributionstrafik i Norrland dagtid. - Nu utökar vi vår egen fordonsflotta framför allt i tätortsmiljö. Genom att införa nya trafikupplägg kommer vi att med färre fordon än tidigare utföra transporter med högre frekvens och ökad turtäthet vilket ökar konkurrenskraften för både oss och för våra kunder, säger Magnus Svedberg.Förändringen innebär bland annat att bolaget utökar turtätheten i sin linjetrafik mellan Luleå och Stockholm, från tre till fyra Stockholm-Luleå från två till tre dagliga avgångar Stockholm Sundsvall i vardera riktningen.Skellefteå Lastbilsstation kommer även att utöka sina aktiviteter när det gäller lagring och tredjepartslogistik. Sammanlagt förfogar bolaget över invändig lagringsyta på 4 000 kvadratmeter i Luleå (1 000 kvadratmeter), Skellefteå (1 000 kvadratmeter) och Gävle (2 000 kvadratmeter). Dessutom har Skellefteå Lastbilsstation ändamålsenliga omlastningsterminaler i Luleå, Skellefteå, Umeå, Sundsvall och Gävle.Före expansionen som inleddes våren 2012 förfogade Skellefteå Lastbilsstation över 30 lastbilar och 75 anställda med en omsättning för 2011 på 150 miljoner kronor.Efter genomförda förvärv, nyetableringar, nyanställningar och förändrade och effektivare trafikupplägg kommer bolaget att ha 110 anställda, närmare 60 egna lastbilar med en beräknad omsättning för 2012 på 180 miljoner kronor och cirka 200 miljoner kronor i omsättning för 2013.Skellefteå Lastbilsstation finns representerat med egna kontor och terminaler i Skellefteå (huvudkontor), Luleå, Umeå, Sundsvall och Gävle.Bolaget ägs av Magnus Svedberg (82 procent) och Håkan Brännström (18 procent).- Genom den här rejäla satsningen är det vår ambition att vara det bästa transport- och logistikalternativet i Norrland, dels inom Norrland, dels mellan Norrland och övriga Sverige tillsammans med samarbetspartners, säger Magnus Svedberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094