23948sdkhjf

Avgasrening typgodkänd

Nu kommer nya typgodkända system för uppgradering av bussar och lastbilar från Euro 2 och 3 till Euro 5. Därmed kan tunga fordon fortsätta köra i miljözon till 2020.

Sedan 1 augusrti i år gäller de nya reglerna i trafikförordningen (1998:1276) och som i enlighet med vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) (VVFS 2003:29) gör det möjligt att typgodkänna system för uppgradering av tunga fordon från Euro 2 och 3 till Euro 5.Proventia Emission Control OY är en av aktörerna på den här marknaden och företaget kan nu meddela att deras NOxBuster har erhållit typgodkännande. Därmed går det att registreringsbesiktiga fordon med denna utrustning för att fortsatt få köra i miljözon fram till 2020. Besparingarna är stora då en ny buss kostar mellan 2-3 miljoner kronor och en uppgradering av avgassystemen mindre än en tiondel av detta. Systemet består av en kombination av Partikelfilter och SCR, då det i huvudsak är Partiklar och NOx som skall reduceras. SCR står för Selective Catalytic Reduction och innebär kortfattat att man blandar in Urea i avgaserna före katalysatorn för att reducera NOx. Montaget av ett komplett system tar cirka 2-3 dagar beroende på fordon.Proventia Emission Control Oy flera års erfarenhet av dessa system och har redan monterat flera hundra system på ett flertal olika fordonstyper. Vi tror att det finns en stor marknad för detta då bussbolagen och åkerier kan göra stora besparingar här framöver, säger Mattias Franzén, försäljningschef för Proventia i Sverige.– Av Proventias retrofit-system är NOxBUSTER det effektivaste. Dess reningseffekt är av toppklass, det reducerar både partikelutsläppen (PM) och kväveoxiderna (NOx) till ett minimum. Med detta system uppdateras EURO 3-bussarna för utsläppens del till och med till EEV-nivån, säger Mattias Franzén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063