23948sdkhjf

Transport tar strid för hamnarnas framtid

– Det här är i första hand en ideologisk konflikt och det är samma konflikt som finns överallt i världen. Arbetsgivarna flyttar fram sina positioner och vill krossa arbetarnas inflytande på arbetsplatserna. Det är omodernt och helt fel tänkt, säger Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.

Torsdag 27 september klockan 00.00 går de anställda i Sveriges hamnar ut i konflikt. Konflikten kommer av att arbetsgivarna försökt beröva de anställda inflytande över sina arbetstider genom att bland annat utan förvarning kunna beordra övertid, samt införa försämringar i OB-tillägget. Arbetsgivarna har för tillfället dragit tillbaka kraven på förändringar för arbets- och övertidreglerna men försöker istället ge ett lönebud långt under det acceptabla.Konflikten handlar först och främst om något så basalt som att ge de arbetande en möjlighet att planera och ha en översyn över sin arbetsdag. En rättighet som är en självklarhet i de flesta andra branscher men som av någon anledning ska förvägras de som har sin anställning i hamnen. Samtidigt som arbetsgivarna talar om en ”modern arbetsmarknad” vet hela fackföreningsrörelsen att det inte finns något modernt i att gå tillbaka till en tid då arbetsgivaren hade full kontroll och de anställda snällt fick rätta in sig i ledet. Det är klart de anställda ska ha Schysta villkor även i hamnarna.– Arbetsgivarna försöker hela tiden pressa tillbaka de anställda genom att inskränka deras frihet och inflytande över sina arbeten. Vi vet att ger man dem lillfingret tar de hela handen. Det här är en konflikt som gäller mer än bara de som arbetar i hamnen och det är en konflikt vi måste vinna, säger Lars Lindgren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078