23948sdkhjf

Ny tågordning för underhållsansvariga

Transportstyrelsen rapporterar att nya regler för underhållsansvar för järnvägsfordon ska skapa större säkerhet, bättre kvalitet och bidra till konkurrens. En nyhet är att det krävs tillstånd och certifiering för att vara underhållsansvarig. 

Lagstiftningen trädde i kraft 31 maj 2012.Den nya lagstiftningen handlar om att ställa tydligare gemensamma säkerhetskrav och att upprätthålla den kvalitet som finns samt att standardisera kraven för godsvagnar i hela Europa. För att ett järnvägsfordon ska få tas i bruk måste det finnas någon som är ansvarig för underhållet på just det fordonet, en så kallad underhållsansvarig enhet (ECM - Entity in Charge of Maintenance). En underhållsansvarig behövs redan idag men till följd av nya EU-bestämmelser kommer det nu krävas tillstånd eller certifiering för att få vara ECM för godsvagnar.- Transportstyrelsen kommer certifiera för ECM, men marknaden är även öppen för privata certifieringsorgan, säger Anders Ullvén, sektionschef för järnväg på Transportstyrelsen.På europeisk nivå finns ambitionen att skapa en väl sammanlänkad, effektiv och harmoniserad järnväg. Syftet är att underlätta för medborgare och näringsliv, ökad tillgänglighet och utveckla järnvägstrafiktjänster. Större säkerhet och bättre kontroll har länge varit en viktig fråga. Ett gemensamt system och likartade regler inom unionen skulle bidra till ett bättre säkerhetsarbete. En del av det europeiska arbetet handlar också om att bredda marknaden för fler aktörer inom olika områden. Gemensamma regler kring tillstånd och certifiering jämnar ut skillnaderna mellan olika medlemsländer och ökar möjligheten till konkurrens.Ansökan om tillstånd kan skickas till Transportstyrelsen, som också håller fordonsregister och utövar marknadstillsyn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078