23948sdkhjf

Endast 30 kronor över när dieseln är betald

Ett av de större utlandsägda speditionsbolagen som är verksamt i Sverige anlitar makedonska åkerier för trailertransporter som har endast 30 kronor per mil över när dieseln är betald. Dessa 30 kronor per mil ska sedan täcka tunga utgiftsposter som förarlön, kapitalkostnad för dragbil, däck och reparationer.

Transport & Logistik iDag/Transportnet har tagit del av ett transportörsavtal mellan ett av de större speditionsbolagen verksamma i Sverige och ett makedonskt åkeri som reglerar gränsöverskridande trailertransporter med dragbilar i Sverige och mellan Sverige och övriga västeuropeiska länder.Av transportörsavtalet framgår att speditören betalar det makedonska åkeriet 0,8 euro per kilometer vid körning med trailer, vilket motsvarar 74 kronor per mil exklusive moms. Vid körning utan last/trailer, så kallad "tomkörning", betalar speditören det makedonska åkeriet endast 0,75 euro per kilometer, vilket motsvarar knappt 70 kronor per mil. Dieselpriset är för närvarande cirka 12 kronor per liter och för en dragbil med en genomsnittlig bränsleförbrukning på mellan 3,0 och 3,5 liter per mil innebär det att dieselkostnaden uppgår till cirka 42 kronor per mil. Eftersom dragbilen merparten av tiden befinner sig i västeuropeiska länder måste tankning ske i dessa länder där dessa drivmedelspriser gäller.Av transportörsavtalet framgår vidare att speditören tar ut en administrativ avgift av åkeriet för drivmedelskort och betalkort som reglerar vägavgifter. Denna avgift uppgår till närmare 900 kronor (95 euro) per kort och per månad.Transport & Logistik iDag/Transportnet har varit i kontakt med personer med gedigen erfarenhet av såväl inrikes som utrikes trailertrafik, som kan konstatera att även om förarkostnaden för en makedonsk förare är avsevärt mycket lägre än för en svensk förare, så är det omöjligt för det makedonska åkeriet att få transportkalkylen att gå ihop. Detta eftersom det inte är så stora skillnader i kostnader för fordonsinköp, däck, service och reparationer mellan ett makedonskt och ett svenskt åkeri.Transport & Logistik iDag/Transportnet har även fått kommentarer från Johan Lindström, vd i Sveriges Åkeriföretag.- Det vi ser är ytterligare ett exempel på marknadsstörning av en oseriös aktör för att tjäna snabba pengar, säger han. Kalkylen håller inte och då är den naturliga frågan om de verkligen betalar alla de skatter och avgifter som de är skyldiga att göra och här måste alla relevanta myndigheter syna speditören och åkeriet.Avtalet mellan speditionsbolaget och det makedonska åkeriet som Transport & Logistik iDag/Transportnet tagit del omfattar transportuppdrag för närmare 10 dragbilar under 2011 och tills vidare även under 2012.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063