23948sdkhjf

Waberer´s utökar med 150 lastbilar

En av Europas större åkerikoncerner, ungerska Waberer´s, som trafikerar Skandinavien och stora delar av övriga Europa, redovisar ökade transportvolymer och kommer av det skälet att utöka sin fordonsflotta med 150 lastbilsekipage samt nyanställa 150 medarbetare.

Den ungerska åkeri- och transportkoncernen Waberer´s redovisar en omsättning för 2011 på motsvarande cirka 3,5 miljarder kronor (373 miljoner euro) och ett resultat före avskrivningar och skatt på motsvarande cirka 440 miljoner kronor (47,4 miljoner euro). Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2010 för både omsättning och resultat.Koncernens fordonsflotta på 2 500 lastbilsekipage redovisade ett sammanlagt kilometeruttag för 2011 på 330 miljoner kilometer och man redovisar en genomsnittlig fyllnadsgrad för 2011 på 90 procent. Under 2011 ökade Waberer´s sin fordonsflotta med 150 lastbilsekipage till sammanlagt 2 500 lastbilsekipage. Tillväxten innebar att bolaget skapade 250 nya arbetstillfällen under 2011, främst förare. I stort sett hanterar Waberer´s tillväxten på befintlig administration vilket har ekonomisk positiv effekt.Waberer´s planerar att under 2012 utöka sin fordonsflotta med ytterligare 150 lastbilsekipage och ytterligare 150 medarbetare. Bolaget använder sig främst av dragbil med semitrailer i sin fordonsflotta.Waberer´s kommer vid nyanställning och vidareutbildning av förare att allt mer fokusera på förarbeteende och konkurrenshöjande utbildningar, samt med att förbättra bolagets telematiksystem.Under 2012 kommer Waberer´s att fokusera på bolagets fem viktigaste marknader i Europa. Det handlar förutom Ungern även om Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien. Waberer´s kommer även att fortsätta att trafikera stora delar av Europa, inklusive Sverige och Skandinavien.Under 2012 kommer Waberer´s att avveckla sina transporter av tempererat gods för att istället helt fokusera på traditionellt gods.Waberer´s har även tagit beslut om att bolagets fordon i så stor utsträckning som möjligt ska tanka sitt bränsle i Ungern före ett transportuppdrag påbörjas. Ett av skälen till detta beslut är att bolaget vill bidra till att mer pengar – det vill säga i det här fallet bränsleskatter – flyter in till den ungerska statskassan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126