23948sdkhjf

Volvo Lastvagnar sjösätter ny organisation

Volvokoncernens nya lastbilsorganisation vässar lastbilsverksamheten genom att dela upp marknads- och säljansvaret för koncernens lastbilsmärken på tre geografiska enheter. Varumärkes- och produktansvar förblir dock globalt. Ansvarig för koncernens största lastbilsmärke – Volvo Trucks – är sedan årsskiftet Claes Nilsson, tidigare President Europe Division.

Målsättningen med koncernens omstrukturering i de tre sammanhållna sälj- och marknadsregionerna: Americas (Nord- och Sydamerika), EMEA (Europa-Mellanöstern-Afrika) samt APAC (Asien och Stillahavsområdet), är att skapa en organisation som på ett mer effektivt sätt möter kundbehov och tar till vara den kommersiella potentialen hos koncernens olika lastbilsvarumärken.Vid årsskiftet tillträdde Claes Nilsson som chef för Volvo Trucks EMEA Sales & Global Brand med operativt sälj- och marknadsansvar för regionen EMEA. Befattningen innebär också ansvar för den globala produktstrategin och utvecklingen av varumärket Volvo Trucks.- Jag ser stora möjligheter med vår nya struktur och när det gäller Volvo Trucks ligger strategin fast sedan tidigare, säger Claes Nilsson. Vi ska fortsätta utveckla Volvolastbilarnas unika kvaliteter och leverera lastbilar som möter våra kunders höga krav och förväntningar.Organisationsförändringen gäller sedan årsskiftet. Den nya ledningen kommer att arbeta vidare med stort kundfokus och också driva satsningen på utbyggt service- och eftermarknadsnät.- Vi har redan i dag mer än 2 300 servicepunkter världen över och den siffran kommer att öka, säger Claes Nilsson. Kundrelationen är central för oss och vår affär sträcker sig långt längre än att sälja själva lastbilen, det är bara början på vårt åtagande. För oss handlar det om att erbjuda våra kunder effektiva transportlösningar med garanterad kvalitet, säkerhet och största möjliga miljöhänsyn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.406