23948sdkhjf

Jungheinrich siktar på Sverige

I veckan presenterade Jungheinrich nya truckmodeller i Zürich. De nya hydrostattruckarna som lyfter upp till 5 ton ska nu kapa åt sig marknadsandelar i bland annat Sverige, hoppas tillverkaren.

Just inom segmentet för de kraftfullare lagertruckarna har Jungheinrich ännu inte haft så stora marknadsframgångar i Sverige, framför allt för att de inte haft lämpliga truckar att erbjuda. Konkurrenterna Linde och Still regerar när det gäller lyftkapaciteten 3-5 ton. Men nu har Jungheinrich en ny modellserie, VFG 540s-550s som de själva kallar ”The big one”. Kraftkällan är i standardutförandet en dieselmotor som kan ersättas med en gasmotor om kunden så vill. Hydrostattrucken som Transportnet provkörde var lättkörd och när det gäller förarplatsen har ingen möda sparats för att skapa mycket god ergonomi oavsett förarens kroppslängd. VFG 540s-550s kan lyfta 5000 kg upp till sju meters höjd vilket gör den mycket intressant för den svenska och övriga nordiska marknaden, enligt Jungheinrich Svenska AB.Fördelen med hydrostatisk drift är framför allt att trucken blir mycket enklare att köra. Det finns bromspedal, men i realiteten är det bara att lätta på gasen för att bromsa fordonet. Färdriktning och gaffelliften regleras med ett handreglage vid sidan av ratten. Båda motorvarianterna, diesel respektive gas, tillverkas av Volswagen medan hjulmotorer och hjul kommer tillverkas av Bosch. Enligt tillverkaren är VFG 540s-550s dessutom marknadens energisnålaste truck, samt bästa investeringen sett ur den totala livslängden. Jungheinrich lutar sig här på en oberoende testning av alla marknadens truckar i olika segment.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064