23948sdkhjf

Lastbilsdäck med mikrochip

Goodyear presenterar företagets första kommersiella användning av mikrochip i lastbilsdäck. Med chipet kommer övervakningen av däcken att ske med större tillförlitlighet enligt tillverkaren.

Det nya trailerdäcket Goodyear Regional RHT II RFID (Radio Frequency Identity) 435/50R19.5 har ett inbyggt mikrochip med ett unikt gränssnitt till FleetOnlineSolutions, Goodyears webbaserade däckhanteringsprogram. För åkerier ger det nya däcket fördelar i form av minskad stilleståndstid, bättre däckhantering och ökad säkerhet. Tekniken vann pris i Latinamerika tidigare i år.Däckövervakning kan vara tidsödande när varje däck måste identifieras genom märkningarna på sidoväggarna, som ofta är svårlästa på grund av smuts eller nötning. Mikrochippet byggs in i däcket på fabrik och programmeras med en unik kod. Med RFID går det snabbt att identifiera varje däck genom att föra en handburen skanner runt sidoväggen så att informationen registreras elektroniskt. Fler fördelar är att dessa däck är mycket lättare att spåra vid stöld än andra däck och att de kan övervakas under hela däckets livslängd, även som regummering.Att RFID byggdes in i just storleken 435/50R19.5 beror på att det är den mest populära däckstorleken bland megatrailer-operatörer, för maximal volym inom den europeiska gränsen för total trailerhöjd på fyra meter. Flera stora megatrailer-åkerier använder det webbaserade däckhanteringssystemet Goodyear FleetOnlineSolutions, FOS, (se FAKTA) där noggrann inspektion av däck krävs. Med RFID går däckövervakningen snabbare och blir mer tillförlitlig.Mikrochippet byggs in i däcket på fabrik och programmeras med en unik kod, så att en handburen läsare kan användas för att se däckets typ och storlek samt dess unika identifieringsnummer. Ute på fältet kan Goodyears serviceleverantörer eller åkerier snabbt skanna alla RFID-däck och registrera informationen elektroniskt, vilket sparar tid och säkerställer tillförlitligheten. Inventering av nya, begagnade och regummerade däck är ännu en fördel.Fördelar för användarenEwals Cargo Care, en ledande logistikleverantör i Europa med en omsättning år 2010 på 550 miljoner euro och 49 depåer i 18 länder, har 3 100 trailers och 1 200 intermodala Huckepack-megatrailers. Företaget, som är baserat i Nederländerna, har varit kund hos Goodyear i flera år och har provat de nya RFID-försedda trailerdäcken Goodyear Regional RHT II 435/50R19.5. – De nya däcken har avsevärda fördelar. RFID snabbar på underhållet eftersom vi snabbt och tillförlitligt kan identifiera däcken och använda Goodyear FleetOnlineSolutions-systemet för fordonsparkshantering. Dessutom minskar risken för att däck stjäls från våra trailers, säger Bart van Rens, Fleet Control Manager för Ewals och fortsätter:– Vi har samarbetat med Goodyear när det gäller framställningen av dessa däck. Med de första däcken vi testade tog det lite tid att hitta mikrochippen med läsarna, men nu har däcken märkningar på sidoväggarna som visar var mikrochippen sitter och trailertillverkarna monterar däcken så att de hamnar på utsidan. Det snabbar upp processen ännu mer.Det regelbundna underhållet är mycket enkelt. Operatören skannar däcket med en handburen läsare, däcket identifieras automatiskt genom mikrochippet och visas i Goodyear FleetOnlineSolutions-datorsystemet. Mätarna för däcktryck och mönsterdjup är anslutna till samma system via Bluetooth och deras avläsningar registreras automatiskt för däcket.– Förut hade varje däck en sexsiffrig identitetskod som man läste på sidoväggen. Det tog tid och risken för misstag var stor. Nu går det snabbt och med RFID är felrisken eliminerad. Med de nya däcken stämmer alltid alla uppgifter som matas in i datorn, sägerBart van Rens .Den andra stora fördelen med de nya däcken är säkerheten. ”Vi har problem med stölder av våra trailerdäck. Även när polisen hittar stulna däck är det ofta omöjligt att bevisa varifrån de kommit eftersom identifieringssiffrorna vanligen har avlägsnats. Eftersom RFID-mikrochippet är inbyggt i däcket kan det inte tas bort utan att däcket förstörs. Det innebär att tjuvar inte kan dölja varifrån däcken kommit och därför undviker de att stjäla några med RFID-logotyp på sidoväggen. Vi diskuterar med Goodyear om ett sätt att ge dessa däck ett mer utmärkande utseende så att tjuvarna undviker dem”, avslutar Bart van Rens.UtmärkelseGoodyear har utvecklat systemet i flera år och senast användes det i FIA European Truck Racing Championship. Samtliga Goodyear 315/70R22.5 Truck Race-däck är RFID-chippade. Systemet används av Goodyear för däckhantering vid racinglopp och FIA-representanter (Federation Internationale de l’Automobile) använder det i sitt tillsynsarbete. Tidigare i år utsågs Goodyear till ”One of the best of the Automotive Sector 2011 – Innovation Technology Category” av en grupp journalister från AutoData Publishing, den mest specialiserade tidskriften för fordonsbranschen i Brasilien. Utmärkelsen var ett erkännande av Goodyears arbete relaterat till Radio Frequency Identification-tekniken i sina däck.Goodyear ser fram emot att utöka användningen av RFID till andra däck och storlekar inom kort. För närvarande tillverkas RFID-däcken i Luxemburg och snart kommer även Goodyears fabrik i Wittlich i Tyskland att börja tillverka dem.Även om RFID-chippen för närvarande endast innehåller identifieringsdata kommer det i framtiden gå att göra dem mer dynamiska, så att övervakning av däcktryck och temperatur blir möjlig.FAKTA/ FleetOnlineSolutions (FOS) Ett webbaserat däckhanteringssystem som länkar kunden till Goodyear Dunlop och sköter alla aspekter av avtalsadministration. Goodyear Dunlops avtalskunder har tillgång till systemet, vilket länkar tjänsteleverantörer till Goodyear Dunlops FOS-databas. Oavsett vilken tjänst som krävs kan det lokala TruckForce-centret komma åt databasen och se kundens avtalsinformation och tekniska krav på det lokala språket. Systemet sköter fakturering och inventering och säkerställer att kunderna debiteras enligt avtal och faktureras korrekt. Tack vare inbyggda rapportsystem kan kunderna komma åt systemet för att övervaka sina konton och visa nyckeltal (KPI:er). FOS innebär även avsevärt mindre pappersarbete.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079