23948sdkhjf

Lloyd´s Register om Clean Shipping Index

Lloyd´s Register är synnerligen nöjda med hur Clean Shipping Index lyckats skapa ett verktyg som ger en bra bild av miljöutsläpp från fartyg, säger Peter Catchpole, Principal Environmental Specialist vid Lloyd´s Register i London.

Clean Shipping Index är ett globalt miljöindex utvecklat i Västsverige av Länsstyrelsen i Västra Götalands län tillsammans med Västra Götalandsregionen, Göteborgsregionens Kommunalförbund, Göteborgs Stads Miljöförvaltning och Göteborgs Hamn AB. Syfter är att skapa ett nätbaserat, enkelt verktyg för stora export- och importföretag för kunna ta hänsyn till miljön, tillika ställa miljökrav vid upphandling av sina sjötransporter.Drygt 1 600 fartyg från 45 rederier är idag inlagda i Clean Shipping Index, varav majoriteten är världsomspännande. Nya fartyg läggs in dagligen och det är kostnadsfrittt för rederierna att logga in och redovisa miljödata för sina fartyg. För många rederier fungerar indexet som en mätsticka för att se hur man ligger till visavis andra rederier. Både rederier och fartyg rankas efter ett poängsystem, som är inbyggt i indexet.För att säkerställa att den information, som läggs in i indexet, är korrekt, har en gransknings- eller verifikationsprocedur, om omfattar både enskilda fartyg och hela rederier, tagits fram. Containerrederiet Maersk Line är först ut med att få sina data granskade och godkända som helt rederi i enlighet med Clean Shipping Index. Verifieringen har skett genom inspektioner (av fartyg) i hamnar över hela världen.30 stora internationella export-/importföretag ingår idag i Clean Shipping Network, den indeella organisation, som nu styr Clean Shipping Index, och använder indexet vid upphandling av sina sjötransporter. Andra intressentera, så som speditörer och hamnar, börjar också få ökad tillgång till miljödata från Clean Shipping Index.– Det är en absolut nödvändighet att ha verifierade miljödata i vår urvalsprocess av sjötransporter, omvittnar Stefan Bodelind, Global Sourcing Manager Sea Containers vid Akzo Nobel, ett av de 30 företag som ingår i Clean Shipping Network. Därest vi fullt ut kan lita på de miljöprestanda, som redovisas, har vi lättare att fatta miljömässiga beslut, som ibland medför stora ekonomiska konsekvenser.– Det är angeläget med en öppenhet för att kunna bedöma fartygs miljöprestanda och hur de utvecklas, understryker Peter Catchpole vid Lloyd´s Register i London, ett av tre klassningssällskap, som är ackrediterade att utföra verifikation enligt Clean Shipping Index. Vi är synnerligen nöjda med hur Clean Shipping Index lyckats skapa ett verktyg som ger en bra bild av miljöutsläpp från fartyg. Vi hoppas att verifierade miljödata om fartyg och rederier ska leda till ekonomisk fördel för de rederier, som satsar på miljöåtgärder.– Därest världens största containerrederi (Maersk Line) verifierar sig som rederi, faller argumenten från andra rederier om att det inte skulle vara genomförbart, menar Göran Bengtsson, styrelseordförande för Clean Shipping Network.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062