23948sdkhjf

Småföretagarna tycker till om utländska åkares laglösa framfart

Småföretagarnas Riksförbund gjorde för cirka 10 månader sedan en genomgång av de oskäliga villkor som svenska åkerier arbetar under och organisationen kan nu bara konstatera att mycket litet har hänt eller blivit bättre sedan dess.

Det finns cirka 10 000 åkeriföretag i Sverige. Många av dem är små och lider av småföretagens allmänna problem med LAS, sjuklöneansvar, höga arbetsgivaravgifter och regelkrångel. Dessutom utsätts de för osund konkurrens genom att många utländska åkare dram fram på de svenska vägarna utan tillstånd för yrkesmässig trafik, undermåliga bilar och chaufförer som arbetar under eländiga förhållanden.Småföretagarnas Riksförbund gjorde för cirka 10 månader sedan en genomgång av de oskäliga villkor som svenska åkerier arbetar under och organisationen kan nu bara konstatera att mycket litet har hänt eller blivit bättre sedan dess. Visserligen har företrädare för åkeribranschen träffat ansvariga ministrar, det har skrivits interpellationer i Riksdagen men det verkar inte som regeringen tar situationen riktigt på allvar, menar Småföretagarnas Riksförbund.Det finns lagar på plats, regler som gäller och bestämmelser som skall följas men likväl härjar dessa oseriösa utländska åkerier till synes fritt på svenska vägar.Enligt Småföretagarnas Riksförbund bottnar det hela till att börja med att trafikpolisen inte prioriterar dessa brott. ”Det har antytts att många poliser inte ens stoppar och kontrollerar dessa fordon eftersom det är besvärligt att kommunicera med förarna som inte talar vårt språk. Dessutom vet de att en eventuell anmälan i de allra flesta fall inte leder till åtal utan läggs ned av åklagarna eftersom straffvärdet anses vara lågt och det är svårt och därigenom ointressant att driva ärendena vidare. Det har till följd att vissa utländska bilar ses köra dag efter dag i veckovis utan påföljd. Samordningen mellan myndigheterna är närmast noll. En polisinspektör i Västra Götaland har rapporterat över 60 ärenden till åklagare men alla har lagts ned. Väl kämpat men utan resultat. Så skall det inte behöva vara”.Småföretagarna framhåller att organisationen Sveriges Åkeriföretag är mycket oroad över den närmast ohämmade utvecklingen av den olagliga trafiken. Man menar att polisen inte gör sitt jobb utan prioriterar enkla förseelser som snabbt kan förbättra den statistik som det gäller att uppfylla. Att ägna tid och resurser åt de grova olagligheterna hinns inte med i statistikjakten.Förslag har framförts och drivs om att inrätta en helt ny myndighet med kompetens och resurser i alla led. Den kan läggas under Transportstyrelsen och vara helt inriktad på kontroll av den yrkesmässiga trafiken. Därutöver bör en särskild trafikåklagare kopplas till verksamheten. Tyskland har infört ett sådant system (BAG) som kan tjäna som förebild.Småföretagarna framhåller att målet måste vara att, en gång för alla, få stopp på den olagliga yrkesmässiga trafiken på svenska vägar. ”Som det är nu kan de utländska åkeriägarna (framför allt från forna östländer) och som bryter mot bestämmelserna sopa in stora pengar och skratta hela vägen till banken medan deras chaufförer lever på svältgränsen med extremt låga löner och odrägliga arbetsförhållanden. Allt medan svenska åkeriföretag har svårt att klara sig i konkurrensen”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062