23948sdkhjf

Finalister klara i DB Schenkers Logistikpris

Nu är nomineringarna för DB Schenkers Logistikpris klara. När priset nu delas ut för 29:e gången står kampen mellan Gekås Ullared AB, Middagsfrid och Svenska Orientlinjen.

Priset delas ut i samband med Logistik och Transportmässan i Göteborg den 25 maj.Gekås Ullared AB är Skandinaviens största varuhus. Med fyra och en halv miljoner besökare årligen är det Sveriges största utflyktsmål. Omsättningen är strax under fyra miljarder kronor.Godsmottagning i varuhusbyggnaden sker via ett antal lastintag som har att hantera att godset kommer till rätt avdelning snabbt och lätt efter leveransen. Det är en ständig logistikutmaning. I snitt anländer en lastbil med nya varor till varuhuset var 10:e minut.Så lyder juryns nominering:Gekås är ett begrepp inom svensk handel. Det är Sveriges största turistmål och omsättningen är större än för Nordstan i Göteborg som är Nordens största inomhus köpcenter. Framgången bygger på låga priser och en mycket effektiv logistik. Hela materialflödet är noga genomtänkt och har visat sig fungera väl i praktiken trots enorm tillväxt under decennier. Middagsfrid erbjuder hemleverans av färdigplanerade matkassar med recept och råvaror av hög kvalitet.Familjeföretaget grundades 2007 av Kicki Theander och har idag över 5 000 kunder och cirka 20 medarbetare. I dagsläget levererar man i ett femtontal av Sveriges största orter samt i Köpenhamn.Så lyder juryns motivering:Middagsfrid förenklar människors vardag genom att leverera färdigpackade matkassar med recept direkt hem till kunderna. I detta är logistiken en mycket viktig del som tillsammans med andra kundvärden bildar en attraktiv helhet för kunden. Middagsfrids stora fördel bevisas av ett stort antal efterföljare i en framväxande bransch av matkasseföretag.Svenska Orientlinjen (SOL) började segla rutten Helsingborg – Travemünde 2010 för att snabbt möta ett nytt marknadsbehov. Konceptet bygger på ett resurssnålt sätt att tänka, där bland annat farten sänkts till 14 knop. Detta innebär att bränsleförbrukningen per resa nästan halverats från 55 ton till 30 ton.SOL Continent Line koncentrerar sin verksamhet på trailers. De två roll on, roll off-fartygen har öppna lastdäck som kan ta alla rullande laster som till exempel trailers, lastbilar, entreprenadmaskiner, husbilar och så vidare.Så lyder juryns motivering:Svenska Orientlinjen har snabbt reagerat på ett marknadsbehov i södra Östersjön och utvecklat ett delvis nytt koncept för sjöfart. Genom att köra med reducerad fart sparar man bränsle och minskar negativ miljöpåverkan. Konceptet har många fördelar med bland annat anslutning till kombitåg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11