23948sdkhjf

CMP vill locka kinesiska företag till Europa

CMP och Malmö stad satsar på att få kinesiska företag att välja CMP som ingång till den nordeuropeiska marknaden. Företaget Scandic Sourcing representerar dem båda, på plats i Shanghai. 

Idén till samarbetet föddes under världsutställningen i Shanghai 2010 och redan i maj besöker de första kinesiska företagen regionen. En av anledningarna till att Scandig Sourcing bestämde sig för uppdraget var Toyotas lyckade satsning i Malmö. – När vi hörde hur bra Toyota lyckats med sin satsning på bilimport via Malmö blev vi intresserade, säger Per Lindén, vd på Scandic Consulting. Nu hoppas vi på en parallellutveckling för kinesiska företag. Malmö har ett perfekt läge för att distribuera produkter till norra Europa, där det ofta är enklare att lansera nyheter än i södra Europa. Näringslivet i Kina har utvecklats enormt de senaste 10-15 åren och antalet stora företag ökar. Många av dem har börjat ta sig in i andra delar av världen, men är fortfarande osäkra på den europeiska marknaden. De produkter som skulle kunna vara aktuella för en lansering i Europa är till exempel byggnadsmaterial, stålprodukter och vitvaror. – Många av de företagare vi pratar med är väldigt nyfikna på Europa och säger att de under 2011 kommer att bestämma sig för hur deras satsningar här ska se ut, säger Per Lindén. Förhoppningsvis kan vår resa i maj få dem att få upp ögonen för en ny marknad. Han betonar samtidigt att satsningen är långsiktig och att förväntningarna inför den första resan inte får ställas för högt. Troligen blir det ännu en resa under slutet av 2011. – Vi har startat en process, säger han. Kanske tar det två-tre år innan vi ser resultatet av våra satsningar. Men om man tittar på Toyotas lyckade satsning och duplicerar den på andra branscher så tror jag vi har goda förutsättningar. CMP erbjuder utmärkta intermodala transportmöjligheter och Malmö har lägre markkostnader än till exempel tyska hamnar, vilket ger goda distributions- och logistikmöjligheter till bra priser, Per Lindén framhåller att CMP och Malmö stad är tidigt ute med att försöka locka kinesiska företag till Europa. - Här finns jättespännande möjligheter och jag tror att vi ser början på en kommande trend, säger han. Om man är med nu och bygger upp ett förtroende, så har man chans att vara med framåt. Då är det här en satsning som kommer att betala sig. Lennart Pettersson, vice vd på CMP, ser även han fram emot det nyinledda samarbetet. – Vi ser med spänning och tillförsikt fram emot det arbete som Scandic Sourcing nu gör för att nå den kinesiska marknaden, säger han. Vi märker också att det finns ett stort intresse i regionen inför det kinesiska företagsbesöket, framför allt inom logistik- och fastighetsbranscherna, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094