23948sdkhjf

”Fel bild av godstågs punktlighet”

Trafikverket har i medier gått ut med uppgifter om godsjärnvägens punktlighet som inte stämmer med verkligheten för den del av näringslivets transporter som sker med tåg, hävdar Green Cargo.

– Trafikverket har presenterat punktligheten mellan bangårdarna, men det som är intressant för näringslivet är punktligheten till kundens fabrik eller hamnspåret, framhåller Mats Hollander, kommunikationsdirektör vid Green Cargo. I december kom fler än fyra av fem godståg i tid till kunderna och det är vi inte nöjda med, men Trafikverkets statistik ger en felaktig bild.Den stränga vintern och Trafikverkets svårigheter med snöröjningen på framför allt Malmö godsbangård i december, har skapat problem för inte minst exportindustrin, enär trafiken till och från kontinenten ströps kraftigt under några dagar före och efter julhelgen.– Vi var tidigt ute med att begära extra insatser i Malmö, påpekar Mats Hollander. Men där misslyckades Trafikverket med att hålla bangården öppen. Vi och industrin ser synnerligen allvarligt på det, men vi bör ändå hålla oss till fakta. Förutsättningarna för godstågen måste bli bättre, så att vi klarar vidmakthålla kvaliteten även när det uppstår snöoväder. Men godstågens punktlighet är generellt sett bättre, än den bild som nu presenteras av Trafikverket.Med ett uthålligt kvalitetsarbete sedan fyra år tillbaka har Green Cargo uppnått en puntlighet till kund runt 95 procent inom utlovad timme. Enär godståg ofta prioriteras ned i trafikplaneringen och av den operativa trafikledningen, är det exceptionellt höga punktlighetssiffror för godstrafik, såväl i ett historiskt perspektiv som vid en internationell jämförelse.– Vår profil som trygg transportör har fått sig en allvarlig törn av problem med snöröjningen i december, säger Mats Hollander. Men vi ska tillbaka till höga punktlighet vi levererat tidigare. Och det oavsett om solen skiner eller snön faller.Fotnot: Statsägda Green Cargo omsätter ca 5,9 miljarder kronor (2009) med ca 2 700 anställda genom att köra ca 65 procent av rikets godståg. Därutöver erbjuder Green Cargo lastbilstransporter samt intermodala dörr/dörr-transporter med bil och tåg. Till Green Cargos dotterbolag hör Green Cargo Logistics, NTR AB och Green Cargo A/S (Danmark). Företaget är till 67 procent delägare i Hallsbergs Terminal AB samt till 49 procent i DB Schenker Rail Scandinavia.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094