23948sdkhjf

Cargotec miljöförbättrar Kalmarmotorer

Från nyåret 2011 är finländska Cargotec beredda utrusta sina Kalmartruckar med den senaste avgasreningstekniken SCR eller EGR för att uppnå nära nollnivå i NOx- och partikelutsläpp från dieselmotorerna.

SCR är en akronym som står för Selective Catalytic Reduction, medan EGR står för Exhaus Gas Recirculation, tekniker som reducerar kväveoxiderna och de hälsovådliga partikelutsläppen i dieselavgasernas sammansättning till nära nollnivå. Modifieringen av dieselmotorerna står i samklang med EU Steg IIIB- respektive US EPA Nivå 4i-avgasbestämmelser (EPA står för Environment Protection Agency, USA:s miljödepartement) som reglerar alla off-road-arbetsfordon med motoreffekter på 130 kW och däröver.Cargotec har planerat för en smidig övergång till de nya lagkraven för samtliga sina fordonsprodukter som berörs av lagstiftningen. Modifieringen av motorerna förbättrar väsentligt deras miljöpåverkan utan att negativt påverka motorernas effektivitet och kapacitet, varför resultatet blir en familj motorer som uppfyller lagkraven utan avkall på truckarnas produktivitet, säkerhet och kvalitet som Cargotecs kunder är vana vid att förvänta sig.– De här motorerna kombinerar hög motoreffekt med effektiv drivmedelsekonomi, försäkrar Jorma Tirkkonen, Senior Vice President RDE Services vid Cargotec-koncernen (som förutom varumärket Kalmar också omfattar Hiab och MacGregor). Inte heller försämras underhållsintervallen till tätare underhållsarbeten eller kostsamma stillestånd, eftersom avgasförbättringsteknikerna är konstruerade att hålla hela livslängden för arbetsmaskinerna (truckarna).SCR-utrustade motorer är optimerade för effektiv drivmedelsförbränning för god bränsleekonomi och låga partikelutsläpp (PM, Particulate Matter). För att minimera NOx-halterna i avgasernas sammansättning sprutas AdBlue finfördelat in i avgaserna, varpå denna blandning fortsätter vidare in i en katalysator, som sönderdelar NOx till kvävgas och vattenånga.EGR-utrustade motorer arbetar med en lägre förbränningstemperatur vilket genererar mindre mängder NOx, medan partikelhalterna ökar, vilka tas om hand av ett ytterligare partikelfilter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046