Höga banavgifter: ”Dagens system missgynnar klimatsmarta transporter”
Förra året fick Trafikverket i uppdrag att se över dagens nivåer och beräkningsgrunder för banavgifter, ett uppdrag som ska presenteras sista juni i år.
Transportnet har tidigare rapporterat om hur de höga banavgifterna slår mot skogsindustrin, som är Sveriges största transportköpare och den näst största köparen av järnvägstransporter.
Enligt den senaste rapporten från EU-kommissionen, ”Åttonde övervakningsrapporten om utvecklingen på järnvägsmarknaden” från 2023, var avgifterna för exempelvis godståg redan högre i Sverige år 2020 jämfört med många andra länder i unionen.
Några höjningar som skedde 2025
Järnväg
För prövning av en ansökan om licens ska sökanden betala en ansökningsavgift på 120 000 kronor.
För prövning av en ansökan om gemensamt säkerhetsintyg ska sökanden betala en avgift på 332 200 kronor.
För prövning av en ansökan om förnyelse av gemensamt säkerhetsintyg ska sökanden betala en avgift på 120 000 kronor.
För prövning av en ansökan om nationellt trafiksäkerhetstillstånd ska sökanden betala en ansökningsavgift på 266 200 kronor.
Nytt förarbevis, lokförare: 3 500 kronor
Förnyelse av förarbevis, lokförare: 1 100 kronor
Väg
Färdskrivarkort: ansökningsavgift på 390 kronor.
Körkort och förarbevis: avgift på 375 kronor.
Taxiförarlegitimation: ansökningsavgift på 430 kronor.
Yrkeskompetensbevis: avgift på 275 kronor.
Källa: Transportstyrelsen
Trafikverkets översyn av avgifterna är något som välkomnas av Norra Timber, skriver företaget i ett pressmeddelande och hoppas på en ny modell.
– Det är ett steg i rätt riktning. Dagens system missgynnar klimatsmarta transporter och slår särskilt hårt mot oss i skogsbranschen som verkar i glesbygd med långa transportavstånd, säger Patrik Jonsson, chef för Skog & Virke på Norra Skog, moderbolag till sågverksverksamheten Norra Timber, i en kommentar.
Under 2024 ökade skogsföretaget sina järnvägstransporter med 36 procent från att året innan ha ökat med 30 procent.
– Vi har investerat stort i att flytta våra transporter från väg till järnväg. När banavgifterna höjs utan att ta hänsyn till godsslag, transportsträckor eller trafikbelastning undergräver det hela vårt hållbarhetsarbete, fortsätter han.