23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Höjda banavgifter slår hårt mot skogsindustrin – mindre sågverk riskerar konkurs

Vid årsskiftet höjdes banavgiften för godståg, så även en rad andra avgifter från Transportstyrelsen. De höjda banavgifterna bidrar till en redan mycket hög kostnadsbild för företagen. Enligt Elin Swedlund på Skogsindustrierna är situationen ”ohållbar” och varnar för att framför allt mindre sågverk tvingas se om sina transportflöden för att inte riskera konkurs.

Svensk skogsindustri är Sveriges största transportköpare och den näst största köparen av järnvägstransporter efter LKAB och järnmalmen. När kalenderbladet slog över till 2025 blev det dock 5 till 15 procent dyrare godståg i och med att banavgifterna höjdes.

– Vi har sett en ökad kostnad på tåg komma krypandes under en längre period vilket innebär att industrins kostnader för att transportera gods via tåg har ökat, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.266