23948sdkhjf

Intervju

Plus

HELGLÄSNING: Här läggs Sveriges största pussel

God planering krävs för att genomföra ett 13 år långt byggprojekt i Stockholms historiska hjärta, med vatten på två sidor och tusentals bilar, bussar, cyklister och människor strax utanför byggstängslet. Möt några av människorna bakom det enorma logistikpusslet Slussen.

Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Vätgasdrift på gång för godset

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

1

”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Med ansvar för transportutbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Och han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Gasum rullar ut stationsnätet

De har annonserat det länge och nu börjar de leverera. Gasum har invigt sina första stationer i nätet för flytande gas.

”Det sprider en stolthet”

Bring har hittat ett perfekt sätt att ta samhällsansvar. Som beredskapspartner till Röda korset kan de bidra med det de är bäst på – hållbar logistik.

Plus

Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Plus

Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Plus

Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Plus

”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

Vinnaren av Postnords pris: ”Vi fick bort 82 procent av alla byggtransporter”

Transportnet fick en pratstund med Jan Elgstrand, vd för Servistik group, som blev vinnare av Postnord logistics award 2018.

Så kan Sverige lära sig av Kinas hållbara transporter

På flera punkter inom hållbara transporter ligger vi långt efter Kina. Det slår Mattias Goldmann och hans medförfattare fast i en rapport.

”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Digitala marknadsplatser utmanar

Det finns flera svenska digitala tjänster för transporter. Vi har talat med Mikael Funa, vd på Packbud och Staffan Svantesson, chef för Loop industries nya satsning Hauly. 

”För tjugo år sedan behövdes det en speditör”

Adnavem har skapat en digital marknadsplats för containertransporter till havs. Vd Andreas Wramsmyr berättar om en potentiell marknad som är gigantisk.

På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

”Nu är tiden mogen för en expansion”

Flashorganisationer för snabba förändringar

"Vi ska ha delarna på plats när de behövs"

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Norrköping samordnar sin varudistribution

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

”Vi måste våga ta ett nationellt grepp om transportflödena”

Toyota – mer än bara truckar

Sänd till en kollega

0.113