23948sdkhjf

Postnord tappar nära 100 placeringar i Sustainable Brand Index

Årets varumärkesmätningen Sustainable Brand Index är här och på toppen har det skett förändringar sedan fjolårets mätning.

I årets Sustainable Brand Index klättrar Apotea till toppen och lämnar fjolårets åttonde placering bakom sig. Samtidigt backar 2022 års vinnare, Ikea, till en tredjeplats och tvåa på listan blir Änglamark.

Vad gäller transportbranschen ser det inte lika ljust ut i årets Sustainable Brand Index. 

Under förra året var DHL ett av de företag som klättrade mest på listan, i år ser det annorlunda ut. Nu tappar logistikbolaget från placering 117 till 204. 

Det gör även Postnord som tappar nästan 100 placeringar. I år slutar Postnord på en 212:e plats jämfört med fjolårets 111:e placering.

Samtidigt klättrar Schenker på listan och slutar 208:a, jämfört med 225 under förra året. 

Varumärket som bli branschvinnare i år, tas dock hem av DHL.

Sustainable Brand Index - Transport - Infogram

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. 

Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2023 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 - februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078