Det skriver Maritime Executive.
Medan de ukrainska saltvattenhamnarna som vetter mot Svarta havet är stängda till följd av den ryska blockaden, förutom vad gäller laster av spannmål, ligger flera flodmynningar i Ukraina med en rysk armlängds avstånd bort.
Här har små och grunda terminaler fungerat som en livlina för Ukrainas jordbruksexport.
Istället för att segla direkt in i Svarta havet från Ukraina kan man segla bakvägen i en kanal till en hamn vid Svarta havet genom ett annat land.
Containers på pråmar
En av dessa hamnar hanterar nu containerlaster åt Maersk.
Det danska rederiet meddelade i veckan att bolaget använder hamnen i Reni i Ukraina för containertransport på pråmar, som seglar via Donaukanalens inre inland och en sidokanal till hamnen i Constanta, som ligger i Rumänien vid Svarta havet.
Rutten är nu i full drift via kanalen och Svarta havet med en transittid på cirka1,5 dagar, och Maersk accepterar beställningar i mån av tillgång.
På grund av den ökade risken att operera i regionen kräver Maersk att avlastare undertecknar en laglig Ukraina-klausul för att beställa last till rutten.
"Logistikverksamheten i och runt landet är fortfarande utmanande, men vi är glada att kunna meddela att Maersk nu kan erbjuda direktbokningar till Ukraina från hela världen - vilket åtgärdar en ofta förekommande smärtpunkt som funnits hos kunder under det senaste året", skriver rederiet i ett uttalande enligt nyhetssidan.