23948sdkhjf

Kampen mot Amazon och DSV: Maersk satsar på paketmarknaden

Förra året fördubblade Mærsk sin lagerkapacitet, men det behövs ännu fler lager om företaget vill bli framgångsrika på paketmarknaden.

I framtiden kommer hälften av omsättningen på Mærsks logistikavdelning att komma från kontraktslogistik, där företaget särskilt kommer att fokusera på e-handel och paketpost.

Därför är det nödvändigt att tre- eller fyrdubbla företagets lagerkapacitet, säger Ingrid Ebner, chef för kontraktslogistik på Mærsk, till Børsen.

– Det råder ingen tvekan om att vi måste göra stora investeringar i nätverket för att få rätt drift, rätt byggnader och rätt utrustning, men det finns med i våra utbyggnadsplaner, säger Ingrid Ebner till Børsen.

Ingrid Ebner anställdes av Maersk 2021 efter 20 år på Amazon. Och det är knappast en slump, eftersom marknaden som Maersk nu ger sig in på domineras av bland annat Amazon. Andra stora företag är kinesiska Alibaba och danska speditören DSV.

Här är Maersks senaste logistikförvärv

Februari 2019: Vandegrift (USA) - Tulltjänst

Februari 2020: Performance Team (USA) - Lager och distribution

Juli 2020: KGH Customs Services (Europe/Global) - Tulltjänst

Augusti 2021: Visible SCM (USA) - Lager och e-handelslogistik

Augusti 2021: B2C Europe (Europe) - Lager och e-handelslogistik

November 2021: Senator International (Global) - Flygfrakt

December 2021: LF Logistics (Asien) - Lager och distribution

Februari 2022: Pilot Freight Services (USA) - Distribution och hemleverans

Augusti 2022: Martin Bencher Group (Europa) - Specialtransporter och projektfrakt

Massiv aktieexpansion

Redan 2022 kommer företagets totala antal lagerkvadratmeter mer än fördubblas.

Det visar en inventering av Mærsks lager som Transportnets systertidning Fremtidens Logistik har fått fram.

Artikeln fortsätter under bilden.

Företaget gick från att ha en lagringskapacitet på 3 miljoner kvadratmeter till en kapacitet på 7,1 miljoner kvadratmeter. Även om Maersk har byggt en god del av de nya lagren själv, har majoriteten av dem tillkommit genom förvärvet av det kinesiska logistikföretaget LF Logistics.

Lagerutbyggnaderna och fokus på paketmarknad och kontraktslogistik måste ses i ljuset av ett generellt sett större fokus på logistik hos Mærsk. De senaste åren har Maersk förflyttat sig från sina rötter inom containerfartyg för att fokusera mer på hela logistikkedjan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157