23948sdkhjf

Volvo levererar eldriven betongbil

Volvo Lastvagnars första eldrivna betonglastbil har landat i Berlin. Nu planerar företaget för att utveckla teknikenför att införa utsläppsfria transporter i byggbranschen.

Nyligen kunde Volvo Lastvagnar överlämna det första exemplaret av en eldriven FMX Electric betonglastbil till Cemex, ett globalt byggmaterialföretag som bland annat levererar cement, färdigblandad betong och ballast.

Leveransen är ett resultat av ett avtal som tecknats mellan de två företagen.

– Vi är väldigt glada över att ta det här viktiga steget i samarbetet med Cemex. Båda våra företag har förbundit sig till ambitiösa hållbarhetsmål och samarbete är vägen att nå dit. Vi ska jobba tillsammans för att införa utsläppsfria transporter i byggbranschen, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Cemex tänker använda bilen vid en produktionsanläggning i Berlin med start redan nu i februari och den aktuella lastbilen ska kunna jobba en hel dag om den får en kortare laddpaus.

– Förutom att våra eldrivna lastbilar är utsläppsfria är de också tysta, vilket innebär en bättre miljö såväl för de som arbetar på byggarbetsplatser som för alla boende i närheten, säger Roger Alm.

Volvo Lastvagnar konstaterar att det är en utmaning att elektrifiera just betongbilar; som har tunga laster och måste vara mycket tillgängliga.

Företaget uppger att man, i takt med att eldrivna, tunga transporter successivt ökar, kommer att arbeta tillsammans med Cemex för att utveckla och skala de tekniker som behövs för att införa utsläppsfria transporter i byggbranschen.

– Cemex har åtagit sig att bli ett netto-noll företag vad gäller koldioxidutsläpp, och innovation och samarbete är kärnan i att nå dit, säger Fernando A. González, vd för CEMEX.

– Vårt partnerskap med Volvo har stor potential att bidra till att minska koldioxidutsläppen i vår verksamhet. Att ta vår första helelektriska betongbil i trafik är ett viktigt steg i den riktningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063