23948sdkhjf

Speditör om förarbristen: "Vi har alla ett ansvar"

De senaste åren har lastbilsförarbristen präglat en stor del av nyheterna i transportbranschen – och det påverkar långt fler än bara aktörerna i branschen.

Det är därför viktigt att företagen aktivt bidrar till att komma till rätta med bristsituationen.

Och det finns något som företagen själva kan göra, tror generaldirektör Peter Hut från transport- och logistikföretaget Dachser i intervjun med Transportnets systertidning Transportmagasinet.

– Förarbristen är en realitet som vi måste hantera, konstaterar Peter Hut; men jag tror att vi som speditions- och logistikföretag kan bidra både till att göra föraryrket mer attraktivt och till att stötta våra affärspartners – åkerierna – i att hitta kvalificerad arbetskraft.

– Vi har de senaste åren arbetat målmedvetet för att göra Dachser till en attraktiv affärspartner för åkerier. Vi har bland annat lyckats integrera förarna mer i vårt företag, säger Peter Hut.

Orsak och verkan

Enligt Peter Hut finns det otroligt många förslag på vad som orsakar den ökande bristen på förare.

– Lön, arbetsvillkor, lagkrav på arbetstid och udda eller långa arbetsdagar är bara några av de faktorer som kan vara orsaken till det sviktande intresset från framför allt de yngre generationerna. Dessutom saknas fokus på att göra förarutbildningen attraktiv för unga kvinnor.

– Jag tror att det sociala ryktet har betytt mycket och kopplingen till utbildningen, och det är en trend som vi måste vända, konstaterar Peter Hut.

Därför anstränger han sig personligen för att åkare och chaufförer med anknytning till hans bransch ska känna sig välkomna och inkluderade i vardagen på Dachser Danmark.

– Vi har en väldigt låg skadefrekvens och en otroligt hög prestation hos de förare och åkerier vi samarbetar med.

Enligt filialchefen beror det på denna strävan att skapa glada och nöjda förare.

Hjälp från algoritmer

På Dachser arbetar man med en algoritm som skapar ett optimerat ruttförslag för föraren utifrån olika parametrar som tid och miljöpåverkan.

– Tekniken kan föra oss en bit på vägen, säger Peter Hut.

– Vi behöver fortfarande förarens kompetens – det är bara chauffören som vet var och när man kan komma in hos den enskilda kunden. Därför kan personen i fråga alltid ändra sträckningsförslaget och organisera den sträcka som passar bäst från dag till dag. Vi försöker även organisera resorna så långt det är möjligt så att våra chaufförer kan komma hem i tid om till exempel barn behöver hämtas. Inte minst uppmanar vi våra affärspartners att ge de duktiga chaufförerna några kronor mer per timme som extra tillägg – på Dachsers bekostnad.

Utbildar förare

Företaget arbetar just nu med utbildningsinstitutionen TEC i Hvidovre, som bland annat utbildar lastbilschaufförer. Det för att etablera ett nytt koncept för förarutbildning, där eleverna får en inblick i processerna både på kontoret och terminalen på Dachser i Hvidovre , innan de börjar sin lärlingsutbildning hos lastbilschauffören.

– Min övertygelse är att vi verkligen kan göra skillnad här. Som ett stort internationellt logistikföretag har vi ett ansvar att bidra till att göra föraryrket mer attraktivt – för utan förarna finns ingen transportbransch.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
TIP tar över EURO-Leasings trailerflotta i Danmark
Kraftig ökning av konkurser
Helautomatiserat när DHL öppnar sin nya terminal
Efter 2M-kollapsen: Maersk säljer ikoniskt containerfartyg till MSC
SLP köper ytterligare en logistikfastighet
Transportföretagen vill se justerade kör- och vilotidsregler
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.127