23948sdkhjf

Postnord gör megaorder på skåpbilar

Postnord har genomfört en stor upphandling gällande eldrivna fordon, och några som kommer att leverera fordon är Mercedes-Benz som fått en order på 200 elektriska skåpbilar. Det framgår av ett pressmeddelande.

Ordern rör 180 e-Sprinter skåpbilar samt 20 stycken av modellen e-Vito som snart är på väg att levereras. I avtalet med Postnord var ett av kraven att hälften av fordonen skulle levereras innan årsskiftet.

– Vi har ju jobbat med Postnord i många år, och känner till deras krav, säger Pehr Hollerup som är key account manager på Mercedes Benz i en kommentar och fortsätter:

– Det gör att bilarna är i stort sett klara för leverans när vi får dem från fabriken. I rätt blå färg och allt. Det ska i stort sett bara monteras dekaler.

Postnord är en av Sveriges (och Nordens) största fordonsägare. Med över 1800 elfordon i vagnparken är man med bred marginal det företag i Sverige som har mest praktisk erfarenhet av att köra på el. Hela 25 procent av Postnord Sveriges fordonsflotta är eldriven och andelen växer stadigt.

– Vi fick våra första elfordon redan 1999, så vi har ju provat på elektriska drivlinor ett tag, säger Hans Ankergård Karolin som är fordonspecialist på Postnord Sverige.

Idag har Postnord ramavtal med sex leverantörer inom lätta fordon, där Mercedes-Benz är en. Redan när avtalen tecknas utvärderas och poängsätts de fordonsmodeller som varje leverantör erbjuder – alla tillgängliga tillval, garantier, miljö, arbetsmiljö och servicenätverk.

– Vi har en inarbetad upphandlingsprocess som resulterar i att vi vet vilka fordon som är aktuella för oss i de olika storleksklasserna. Vi har tydliga specifikationer för våra fordon och det gör att avropsarbetet gentemot våra leverantörer går snabbt och smidigt. Vi analyserar i huvudsak priser och leveransförmåga innan vi fattar beslut om orderläggning.

Upphandlingen skedde i mars 2022 och elfordonen kommer att placeras ut runt om i landet utifrån hur lång körsträcka varje kontors bilar kör. En annan viktig faktor som påverkar placeringen av elfordonen är att det finns tillräcklig kapacitet i Postnords anläggningar för att installera laddinfrastruktur.

– Idag placerar vi eldrivna distributionsfordon av det vi kallar Generation 1 primärt i storstäder där körsträckorna är kortare, säger Hans.

– Nästa Generation elbilar där tekniken innebär längre räckvidd kommer att placeras på orter där körsträckorna är längre. Målet är Postnord Sverige skall vara emissionsfria i Last Mile på lätta fordon 2027, det kräver även att vi har byggt ut en laddinfrastruktur för elbilar så att vi kan köra med eldrift i hela Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094