23948sdkhjf

Nu rullar DFDS:s första ellastbil på viktiga transportkorridoren

DFDS rullar ut sin första elektriska lastbil på en linje mellan Belgien och Nederländerna som kommer att bli en grön korridor för klimatvänliga transporter.

DFDS har åtagit sig att vara en netto-nollutsläppare av koldioxid år 2050, vilket ska uppnås genom betydande investeringar i gröna lösningar, inklusive att ha 25 procent av lastbilsflottan batteridriven till 2030.

Företaget har precis fått den första av en leverans av 125 elektriska Volvolastbilar, och lastbilen kommer att sättas in på rutter i västra delen av Nederländerna och Belgien, som DFDS kallar deltaregionen.

– Gröna transportkorridorer över deltaregionen och faktiskt över hela Europa är centrala för att uppnå de europeiska gröna avtalen. För att gröna korridorer ska bli verklighet behöver vi innovativa partnerskap och starka engagemang från såväl industri som regeringar för att investera i nyckelinfrastruktur som elektriska laddstationer och vätgastankstationer, säger Niklas Andersson, EVP Logistics på DFDS i samband med lanseringen av projektet i den belgiska staden Gent.

I samband med förvärvet av den nya flottan av ellastbilar ökar DFDS även produktionen av sol- och vindenergi på sina egna platser för att tillhandahålla den energi som behövs för att ladda fordonen.

– Behovet av att påskynda övergången till fossilfria transporter blir allt tydligare. Därför är jag mycket stolt över det partnerskap vi har med DFDS och detta viktiga steg som de tar idag. Tillsammans visar vi världen att elektrifierade tunga lastbilstransporter är en hållbar lösning redan idag, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

DFDS är mycket aktiva i den flamländsk-nederländska deltaregionen och driver en multimodal logistiktjänst från terminalen i Gent med sex fartyg i veckan mellan Gent och Göteborg, vilket tar 30 000 körfältsmeter gods från vägen. Dessutom hanterar DFDS 20 tåg mellan Sverige, Frankrike, Italien, Österrike och Belgien och sex containerpråmar mellan Gent, Rotterdam och Antwerpen per vecka.

– Det flamländsk-nederländska deltat är ett centralt logistikcentrum i Europa, och i DFDS ser vi en stor möjlighet att omvandla hela vårt utbud av logistikerbjudanden över färjor, lastbilar och lager i regionen till mer hållbara lösningar, utvecklar Niklas Andersson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Fullsatt när Järnvägsdagen arrangerades
Bring tror på returplattform
Nu tar Maersk farväl till Ryssland
Så mycket lägger Scania i sin nya riskkapitalfond
Osannolika färden: Elva dagar som fripassagerare på roder
Veckans konkurser: Nio mindre åkerier går i putten
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.359