23948sdkhjf

Nytt lager sparar kilometer: Från 150 000 till mindre än 20 000 lastbilar på ett år

Ett 4 700 kvadratmeter stort cross dock-lager – den nyaste delen av Salling Groups fackhus nära Aarhus – har milt uttryckt vänt upp och ner på vardagen.

Som ett resultat av den nya anläggningen och ett nytt IT-system har Salling Gorup gått från 150 000 till mindre än 20 000 lastbilsanrop per år.

Hallen byggdes 2017 och har varit i bruk sedan 2018, och det har inte bara ökat effektiviteten i driften av terminalen, den har också den goda vinsten att många lastbilskilometer har sparats och därmed mycket koldioxidutsläpp.

Innan det nya lagret byggdes kom det en massa olika lastbilar varje dag och levererade varor enskilt till Føtex eller Bilka i hela landet. Det innebar också att de enskilda enheterna kunde besökas av lastbilar flera gånger om dagen, men det har minskat kraftigt inom nonfood-delen via en konsolidering av leveranserna innan de når lagren.

Lättare för butikerna

Lastbilarna anländer till fackhandelslagret i Årslev, nära Århusförorten Brabrand, och levererar varorna. Här är de packade för de enskilda butikerna. Det gör att det kan finnas till exempel kläder, gräsklippare, skrivare och färg på samma pall och det går sedan ut till butiken på en gång istället för med fyra olika lastbilar.

– Det har blivit mycket lättare för butikerna. Medarbetarna måste nu skanna en pall istället för tidigare där varje beställning tagits emot individuellt. Butikerna sparar tid, vi har effektiviserat arbetet på lagret och samtidigt har vi minskat antalet körda kilometer på de danska landsvägarna, eftersom det är färre lastbilar som kör ut till butikerna. På så sätt är det en ganska bra historia, säger terminalchefen Joakim Liere Rasmussen.

Det är cirka 200 leverantörer som nu kör direkt till terminalen i Årslev. På bara de 30 största av dem (mätt i antal levererade pallar) gick de från 150 000 transporter till mindre än 20 000 på ett år. Det går inte att säga exakt hur många kilometer som har sparats på de danska landsvägarna, men det råder ingen tvekan om att det har skett en betydande minskning av körda kilometer, säger Anders Danielsen Schäfer, chef för Supply Chain In-/Outbound.

– Förutom att det blivit enklare och smartare att ta emot varor nu så vet de också när de ska levereras och att det kommer att levereras som en enda leverans, till skillnad från tidigare, förklarar Anders Danielsen Schäfer.

Joakim Liere Rasmussen tillägger:

– Vi har fått väldigt positiv feedback från butikerna. De har effektiviserat varumottagningen betydligt. Det har blivit oerhört lättare för dem, eftersom det inte kommer fler lastbilar under en dag. Det gör också att butikerna nu kan använda de resurser de tidigare använt på att ta emot varor till andra uppgifter, säger Joakim Liere Rasmussen och fortsätter:

– Den nya hallen är något av det bästa som hänt oss här på lagret. Allt hänger ihop och det har blivit mycket mer effektivt för oss.

FAKTA

  • Det finns 35 anställda inom cross dock och sjöfart
  • Arbetet utförs dygnet runt i lagret, så att pallarna är redo att köras ut till butikerna när de öppnar
  • Cross dock-projektet startade 2016 och togs i drift 2018

Källa: Salling Group

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Fullt utvecklad brand i lokstall
Flyttlasset går för Westerman
FMV lägger stororder på Scania och Volvo
Laddat i Norrland: Första stationen för tunga transporter
Nu behöver Apotea inte börja från noll i Finland och Norge: ”Jag ser en enorm potential”
Avslöjar: Coop lägger ner e-handelslagret i Kungens Kurva
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.094