23948sdkhjf

Osäkra leveranskedjor tvingar företag ställa om

Oroligheterna i de globala försörjningskedjorna tvingar företag att ställa om, det visar en rapport beställd av IFS, leverantör av affärssystem.

Jämför med tiden före pandemin har 66 procent av stora företag världen över ökat antalet varor i sina lager, och nästan ett av fem företag (18 procent) håller ett avsevärt större lager idag. Det visar en rapport beställd av IFS, som undersökt över 1 450 seniora beslutsfattare på stora företag i Frankrike, Tyskland, Norden, USA, Storbritannien och Förenade Arabemiraten.

Rapporten visar också att 70 procent av företagen har ökat antalet leverantörer av material eller produkter, och att tre fjärdedelar (72 procent) har ökat andelen material/produkter som de köper från inhemska leverantörer, som ytterligare följder av störningarna i leveranskedjan.

Undersökningen visar att många stora företag hittills använt innovativa sätt för att förändra sin leveranskedja så att risken för störningar minskar. Bland vidtagna åtgärder finns: att hämta hem hanteringen av försörjningskedjan för att trygga den; hålla ett större lager för att säkerställa att kundernas efterfrågan alltid kan mötas och öka antalet leverantörer för att minska risken för missnöjda kunder.
 
– Stora företag kommer sannolikt att dra på sig mycket högre kostnader och andra negativa ekonomiska konsekvenser på grund av de åtgärder de vidtar för att mildra störningarna i försörjningskedjan, säger Maggie Slowic, Global Industry Director Manufacturing på IFS.

– Att ta hem fler delar av leveranskedjan kommer ofta leda till att man måste investera i dyrare råvaror eller produktkomponenter, samtidigt som inflationen ökar, dessutom binds betydande tillgångar upp i de stora lagren, tillgångar som annars kunde "jobba" för företaget.

Samtidigt visar undersökningen att många stora företag lider av personalbrist. 65 procent av respondenterna säger att deras verksamheter har utmaningar med att tillsätta lediga tjänster, (den främsta orsaken är brist på kvalificerade och kunniga sökande), och 39 procent tror att kompetensbrist inom deras verksamhet kommer att pågå längre än till slutet av 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079