Ekerö. Startskottet gick 2016 i Skärholmen. Då sprängdes den första salvan för Förbifart Stockholm, som ska öppnas för trafik 2030.
Förbifarten ska binda ihop södra och norra Stockholm. På vägen ”genar” man ut i vattnet – tunneln ska gå under Mälaren på sin väg från Kungens Kurva till Häggvik.
Den dras därmed över, eller ska vi säga under, L...
REPORTAGE: Logistiken styr när Förbifarten byggs i världsarv
Ett 1,7 kilometer långt transportband är det hårt bultande hjärtat när Förbifart Stockholm drivs fram under Mälaren. Produktionen är uppbyggd kring den logistiklösning som krävs när det ska byggas i ett världsarv.
14
Bilder

Det krävs rejäla maskiner för att få ut allt material, här ses en truck med Edebypåslaget i bakgrunden.
Foto: Mikael Ullén
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Transportnet och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer