23948sdkhjf

Nytt Maersk-företag levererar grön kraft till fartyg

Stillstrom är ett nytt företag under Maersk Supply Service som kommer att leverera grön kraft till fartyg som går på tomgång till havs.

Det är inte bara när fartyg seglar som de släpper ut koldioxid, de gör det även när de till exempel ligger för ankar. Det eftersom alla fartygets hjälpfunktioner ska hållas vid liv och det kräver att motorerna fungerar.

Men nu har Maersk Supply Service utvecklat en batteriboj som fungerar till sjöss, så att fartyg som ligger för ankar, till exempel i samband med byggandet av en vindkraftspark till havs, inte längre behöver ha motorerna igång för att förse fartyget med ström. 

Det nya företaget har fått namnet Stillstrom och är en del av Maersks långsiktiga mål att minska koldioxidutsläppen och utsläppen av andra miljögaser.

Utvecklingen av bojen har skett i samarbete med Ørsted och det kommer även att vara vid en av Ørsteds vindkraftsparker till havs som systemet kommer att demonstreras i full skala för första gången senare under året.

Här ska kraftbojen leverera ström till ett av Ørsteds servicefartyg. Ørsted har också ansvarat för den del av projektet som innebär integration av bojen i havsvindkraftsparkens kraftnät.

Enligt Maersk är detta ett koncept som är det första i sitt slag och projektet stöds även av Danish Maritime Foundation och EUDP.

– Stillstrom är en del av vårt engagemang för att lösa morgondagens energiutmaningar. Genom att investera i denna ocean cleantech-yta i ett tidigt skede kan vi hjälpa till att leda den gröna omvandlingen av den maritima industrin. Stillstrom har utvecklats inom Maersk Supply Service, och timingen är rätt för att skapa en investering som kommer att fokusera på att leverera offshore-laddningslösningar, säger Steen S. Karstensen, vd för Maersk Supply Service i samband med lanseringen av Stillstrom.

Det omedelbara målet med projektet är att eliminera 5,5 miljoner ton koldioxid inom fem år efter kommersiell utbyggnad, och dessutom att eliminera NOx- och SOx-partikelutsläpp.

Enligt Maersk är den nya typen av boj specifikt inriktad på två fartygskategorier som används i vindkraftsparker till havs. Dels CTV, Crew Transfer Vessels, som används för passagerartransport antingen internt eller till och från parken, dels större specialfartyg som SOV:er, Service Operation Vessels, eller andra stora fartyg som måste stå i beredskap på platsen under perioder.

Det är just under dessa år som en elektrifiering av CTV har börjat. Med den nya bojen kommer en framtida generation av dessa fartyg att kunna ladda på plats under de perioder på dygnet då beredskap krävs. Detta ökar aktionsradien på ren eldrift för elhybrid-CTV, som annars bara kan laddas i bashamnen på land.

Power Buoy- Maersk Supply Service from Maersk Supply Service on Vimeo.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.063