23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Volvos elektriska 40-tonnare oberoende testad

Volvo har låtit den tyska motorjournalisten Jan Burgdorf köra en FH Electric längs med något som kallas ”the green truck route”. En 343 kilometer lång sträcka i sydöstra Tyskland som innehåller motorvägar, kuperad terräng och mindre vägar som används för att testa olika tillverkares lastbilar.

– Ellastbilen är smidigare än en diesellastbil. Chaufförer kommer att bli överraskade av hur lättkörd, tyst och hur väl den svarar på kommando. Den är helt vibrationsfri, säger Burgdorf i ett uttalande.

Snitthastigheten på sträckan var 80 km/tim och snittförbrukningen låg på 1,1 kWh/km vilket motsvarar en räckvidd på totalt 345 kilometer. Under den lagstadgade vilopausen på 45 minuter laddades lastbilen.

Under testet förbrukade FH Electric 50 procent mindre energi än Volvos motsvarande diesellastbil.

Fakta om testet och lastbilen:

Bruttovikt: 40 ton

Medelhastighet: 80 km/tim

Energiförbrukning: 1,1 kWh/km

Batterikapacitet: 540 kWh

Effekt: 490 kW

Total längd för teststräckan: 343 km

Total räckvidd på en laddning: 345 km

BREAKING
{{ article.headline }}
0.144