23948sdkhjf

Transportsektorn allt hetare bland sökande till gymnasiet

Den positiva trenden för gymnasieskolans fordons- och transportprogram håller i sig. Färsk statistik från Skolverket visar att antalet antagna ökar, störst är ökningen bland tjejer där antalet fördubblats under de senaste sex åren.

Antalet elever som antagits till gymnasieskolans fordons- och transportprogram uppgår läsåret 2021/2022 till 3 645, enligt Skolverket. Det är en ökning med 2,6 procent jämfört med för ett år sedan. Än större är ökningen bland tjejer där ökningen anges till hela 11,5 procent. En jämförelse som sträcker sig fem år bakåt i tiden visar en ökning med nästan 900 elever.

Det är ett fantastiskt besked för transportsektorn där behovet av förare och mekaniker är stort både på kort och på lång sikt. Särskilt roligt är det att se att många tjejer och kvinnor sökt och antagits till yrkesprogrammen. Även här kan vi se en tydlig trend, de senaste sex åren har antalet antagna fördubblats från 479 antagna 2015/2016 till 955 antagna 2021/2022, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning Transportföretagen.

Den stora efterfrågan på personal är en nyckelfråga att lösa om transportsektorn ska bli den katalysator för omställning som alla vill se, här har gymnasieskolans fordons- och transportprogram en avgörande roll. Utbildningarna behöver hela tiden vara relevanta för framtidens behov samtidigt som de ska passa en bredare målgrupp. Att fler ansöker till yrkesprogrammen är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Caj Luoma.

Han betonar att kompetensförsörjning är en av Transportföretagens viktigaste frågor. Saknas personal till transporterna, stannar inte bara hjul och motorer utan hela samhället är budskapet.

Bakom ökningen av antalet antagna till fordons- och transportprogrammet ligger en hel del arbete. Två nyckelfaktorer är dels att utbildningarna verkligen är attraktiva och dels att de som söker till gymnasieskolorna har kännedom om vad branschen och dess yrken betyder och står för. Högt på dagordningen står därför att med hjälp av exempelvis kommunikation, media, kampanjer, yrkestävlingar och skolbesök nå så många som möjligt om hur branschen ser ut i dag och om de yrken och utbildningar som finns.

För drygt tre år sedan startade vi en ungdomssajt, ”Vi kör” (vikor.nu), där vi riktar oss direkt till högstadieelever. Vi har också ett omfattande utbyte med landets studie- och yrkesvägledare där vi informerar om fördelarna med transportsektorn plus en rad andra åtgärder. Jag tror allt detta sammantaget spelar in i att transportsektorn blir allt mer populär, säger Caj Luoma, som räknar med att branschen har åtskilligt att erbjuda i framtiden.

Blir du en del av branschen får du vara med om en spännande förändringsresa, den tekniska utvecklingen kommer att ha stor betydelse både för transporteffektiviteten och för miljön, säger han bland annat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126