23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Maersk vill inte längre bygga containrar: Säljer sin kylbehållarverksamhet

A.P. Møller-Mærsk är på väg att samla in mer än 3 miljarder danska kronor efter avyttringen av sin containertillverkare i Tinglev. Köparen kommer från Kina.

Kinesiska bolaget China International Marine Containers Ltd (CIMC) övertar nu en historisk del av Maersk konglomeratet, nämligen Maersk Container Industry.

Det framgår av ett officielt meddelande från A.P. Møller-Mærsk. 

Förvärvet omfattar själva produktionsanläggningen i Qingdao, Kina, samt forsknings- och utvecklingsavdelningen i Tinglev i Danmark, där företaget har sitt historiska ursprung.

Den skuldfria Maersk Container Industry kommer att övertas för 987 miljoner dollar och transaktionen måste, enligt det officiella tillkännagivandet, vara klar senast 2022.

– Med CIMC har vi hittat en bra och långsiktig ägare av MCI. Avyttringen av en del av A.P. Møller-Mærsk är ett strategiska fokus på att koncentrera sin verksamhet och strävan att bli ett integrerat transport- och logistikföretag som kan erbjuda våra kunder transporttjänster i hela leveranskedjan, säger Henriette Halberg Thygesen, chef för affärsområdet flotta & strategiska varumärken.

MCI grundades 1991 och tillverkar kylbehållare och kylmaskiner för intermodala

varuindustrin. Kylbehållarna används för att transportera frukt, grönsaker och andra livsmedel.

Det har varit en stor efterfrågan på containrar under coronakrisen,

eftersom lockdowns har täppt till flera globala handelsvägar och det har varit uppåtgående

strömmar av kylförvaring.

MCI redovisade ett resultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar på

77 miljoner dollar 2020 jämfört med 29 miljoner dollar året innan, vilket visas av

Maersk årsredovisning. Omsättningen samma år var cirka 600 miljoner dollar. Företaget har omkring 2000 anställda.

Köparen, CIMC, sysselsätter i sin tur nära 65 000 anställda och har verksamhet i många länder.

Maersk Container Industry hade inledningsvis både en produktions- och innovationsavdelning i Tinglev, Jylland, men produktionen flyttade senare från Danmark, där bara forskning, testning och innovation fanns kvar. I åratal har det funnits rykten om att Maersk försöker hitta en ny ägare till företaget.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.09