23948sdkhjf

Brister i leveransprocess minskar förtroendet för återförsäljaren  

En undersökning som analysföretaget SAPIO genomfört på uppdrag av Descartes, visar att bristande leveransprocess i transportflödet minskar förtroendet för återförsäljning. Något som i förlängningen leder till förlorad försäljning. 

Descartes anser att återförsäljare måste ta tillbaka kontrollen över köpupplevelsen, det vill säga allt från spårning av paket, hållbar leverans och förenklad retur av produkter. 

Statistiken visar att 10 procent av konsumenterna i norden är nöjda med leveransen, medan 76 procent haft problem i samband med leverans. Enligt Descartes har 26 procent därför tappat förtroendet för företagen och 26 procent säger sig ha tappat förtroendet för återförsäljarna. 

– Konsumenter kommer inte att återgå till samma shoppingvanor som innan pandemin bröt ut. Att lägga beställningar online har blivit en ny vana och kommer fortsätta dominera. Under de senaste 18 månaderna har kraven från konsumenter som handlar online ökat, vilket har lett till att återförsäljare förbättrar onlineupplevelsen, men som den här undersökningen visar så har leveransupplevelsen en avgörande roll för beställningsprocessen, säger Lars Persson, säljchef på Descartes Norden. 

Enligt rapporten är det tajmingen av leveransen som är den största utmaningen, och Descartes menar att problemen bör ses som en varningsklocka. 

– Återförsäljare som tar äganderätt över hela processen och optimerar leveransprocessen har möjligheten att förändra kunduppfattningen, driva merförsäljning och i slutändan locka kunder från konkurrenter med sämre valmöjligheter vad gäller till exempel leveranstider, säger Lars Persson. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125