23948sdkhjf

4 100 bilar hamnade i havet – mänsklig faktor trolig orsak

Flera mänskliga fel var orsaken till att ett biltransportfartyg med 4 100 bilar ombord kantrade och kraschade strax efter avgång utanför USA:s östkust. Kantringen orsakade skador värda mer än en miljard kronor och svårt skadade besättningsmedlemmar som följd.

Det uppger US National Transportation Safety Board, NTSB, enligt TradeWinds.

Bilskeppet 'Golden Ray', som har en kapacitet på 7 700 bilar och byggdes 2017, kantrade den 8 september 2019, efter att fartyget gjort en 68 graders sväng till styrbord. Det gjorde att fartyget lutade snabbt och kraftigt till babordsida och fick en lutning på 60 grader. Under krängningen tog fartyget in vatten genom två dörrar som skulle vara vattentäta, men som inte var stängda.

Kapsejsningen inträffade mindre än 40 minuter efter avgången från hamnen i Brunswick, trots att både kapten och besättning försökte räta ut fartyget när det svängde.

Därefter gick fartyget på grund.

Händelseförloppet utvecklades dramatiskt eftersom det tillströmmande vattnet innebar att fyra besättningsmedlemmar i maskinrummet var instängda där i 40 timmar.

Fartygets övriga 19 besättningsmedlemmar såväl som kapten räddades strax efter att skeppet kantrade. Två av besättningsmedlemmarna skadades allvarligt.

NTSB uppger att den troliga orsaken till kapsejsningen var ett fel begånget av kaptenen, som inte fick ta in ballastmängder i fartygets stabilitetsberäkningsprogram. Detta ledde till en missuppfattning av fartygets stabilitet, säger rapporten.

Fartyget hade otillräcklig inriktningsförmåga för att motverka de krafter som utvecklades under svängen.

Situationen förvärrades drastiskt av att två vattentäta dörrar stod öppna. Det har fastställts att dörrarna var öppna i hela två timmar före olyckan och därför kunde vattnet rinna in omedelbart efter att det kantrade.

Ingen på kommandobron såg till att dörren var stängd, uppger NTSB.

Skadorna på ”Golden Ray” och bilarna ombord uppskattas till över 200 miljoner dollar, vilket motsvarar 1,74 miljarder svenska kronor.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078