23948sdkhjf

Maersk har beställt åtta containerfartyg som ska segla med klimatneutralt bränsle

Maersk sätter nu på turbon i klimatloppet med ett gigantiskt köp av 8-12 havsgående containerfartyg som kan segla med klimatneutralt bränsle.  

I början av 2024 får Maersk de första, i en banbrytande serie med åtta stora offshore containerfartyg som kan segla på kolneutral metanol, så kallad e-metanol. Det skriver A.P. Møller - Maersk i ett pressmeddelande.  

Fartygen är byggda av Hyundai Heavy Industries (HHI) och har en nominell kapacitet på cirka 16 000 containrar.  Avtalet med HHI inkluderar inkluderar ytterligare fyra fartyg år 2025. 

Serien ersätter äldre fartyg och kommer årliga generera besparingar på koldioxidutsläpp på cirka 1 miljon ton. 

De nya fartygen gör att Maersk kan erbjuda sina kunder klimatneutral frakt i stor skala. Och enligt Maersk är kunderna redo för det.  Mer än hälften av Maersk 200 största kunder har satt - eller håller på att sätta upp - ambitiösa noll -koldioxidmål för sina leveranskedjor.    

Några av Mærsks kunder, inklusive Amazon, Disney, H&M Group, HP Inc., Levi Strauss & Co., Microsoft, Novo Nordisk, The Procter and Gamble Company, Puma, Schneider Electric, Signify, Syngenta och Unilever, har åtagit sig att aktivt använda och öka användningen av noll-koldioxidlösningar i deras frakt, och många fler förväntas följa efter.  

– Tiden att agera är nu om vi ska lösa sjöfartens klimatutmaning. Denna order visar att koldioxidneutrala lösningar idag finns tillgängliga inom containerfartygssegment och att Maersk är redo för det växande antalet kunder som vill undvika koldioxidutsläpp i sina leveranskedjor. Dessutom är detta en solid signal till bränsleproducenterna om att en betydande efterfrågan på marknaden för framtidens gröna bränslen växer snabbt, säger Søren Skou, vd, A.P. Møller - Maersk, i tillkännagivandet. 

Maersk kommer att segla fartygen på koldioxidneutral e-metanol eller hållbar biometanol så snart som möjligt, skriver företaget.

Att få en tillräcklig mängd kolneutral metanol från dag ett kommer att bli utmanande, skriver Maersk, eftersom det kräver en betydande produktionsstramning av korrekt koldioxidneutral metanolproduktion, som Maersk fortsätter att delta i partnerskap och samarbeta med relevanta aktörer, inklusive danska Reintegrate .

Dagens nyheter måste ses mot bakgrund av bolagets beställning tidigare i år, vilket blir företagets första klimatneutrala fartyg. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.14